2013. január 26., szombat

Fekete csábítás - Vitesse Porsche 904 GTS

Éjfekete és gyönyörű, mégha kicsit szöszös is
















A Porsche 904-es, vagyis az első modern (középmotoros, könnyű aerodinamikus karosszériával ellátott) stuttgarti versenyautó mindig is az egyik kedvenc Porschém volt - közelítve az aller Zeiten favorit 911-est.
A kétliteres, négy vezérműtengelyes kétliteres boxermotor a maga 180 - 198 lóerejével kategóriájának egyik legerősebb és legbonyolultabb konstrukciója volt. Mindezt a hátsó tengely elé, egy segédkerettel merevítve építették be a pehelykönnyű üvegszálas műanyag karosszériába. Az autó tarolt mindenhol, ahol rajthoz állt, bár hamar kiderült, hogy a kasztni nem túl merev, és a teljesítményen is hamarosan javítottak a 911-es hathengeresének beépítésével.

Korszakalkotó járgány volt: Porsche 904 GTS (Forrás)
















Egyik kedvenc és sokszor megnézett videómban mint főellenség szerepel a németek verdája - az örök Skyline-Porsche harc kirobbantója, az 1964-es Suzuka GP emblémája lehetne a nagy négyajtósok elől riadtan menekülő lapos kupé.



 A Porsche itt is diadalmaskodott, bár Japánban a Prince csapatára tekintettek erkölcsi győztesként, akik szériaközei családi autókkal szorongatták a stuttgartiak versenyre tenyésztett járgányát.


 Paradox módon sosem rendelkeztem igazán jó minőségű nagy modelljével; az apróságok közt persze van egy kiváló 1/64-es Kyoshóm, de a nagyobb kategóriában csakegy nagyon belépőszintű Cararama és nála egy fokkal jobb Schuco Junior 1/43-as által képviseltette magát gyűjteményemben a 904-es. A helyzet múlt héten változott meg, amikor egy, a gyűjteményét felszámoló úriember heti körlevelében megkaptam a Vitesse Porsche 904 GTS fotóját is. Azonnal lecsaptam az éjfekete szépségre, amely AGabor segítségével jutott el hozzám.

Méretes portéka
















A portugál -hoppá, bocsánat, immár kínai SunStar érdekeltségbe tartozó - cég kisautóit jobbára csak érdekes kuriózumként nézegettem, a gyűjteményemben pedig mindössze egy taggal képviseltette magát. A Porsche megvétele után azonban ez a helyzet változni fog!

A limitált, 2500 darabos széria 685. példánya ugyanis rabul ejtett. Mezítelen hátsóját órákig el tudnám nézni, még arra sem tudtam rávenni magam, hogy a motorháztető szoknyáját rápróbáljam. Így szép a kis verda, ahogy van, alul semmiben.

A bizonyíték















A festése csodálatos - talán sejthető a képeken is, a takarítás ellenére rászálló szöszhalom alatt. A részletessége tökéletesen kielégítő, sőt, túlmutat árkategóriáján. Gyönyörű, mégha kicsit elcsúszott is a fotomaratott motorhűtő rostély, ez a második legfinomabb részlet az autón.

Le a szoknyával!
















A legtetszetősebb azonban egyértelműen a motortér; a segédváz, a futómű, a lapos négyhengeres és a rajta trónoló léghűtő, valamint az akkumulátor szép és részletes kidolgozást kapott.Nem high-end szinten persze, de párezer forintért még nem fertőz meg a sznobéria bacilusa. Igaz a terjedését elősegíti a pulpitusra szerelt tükör - az egyik kedvenc Vitesse fícsöröm -, amellyel már bele lehetne magyarázni a felső kategóriát - ha nem tudná az ember, hogy valójában egy kedvező ár-érték arányú közepes modellről van szó.

































Rabul ejtő részletek











A gyönyörű Porsche lemezfelnik és a rajtuk feszülő, korhűn ballonos gumik szintén tekintetvonzók, akárcsak a pontos tampon nyomott feliratok a motorháztetőn és a jelvény az orron. Megkapó a fa kormánykarima, amely szintén a hatvanas évek világába röpít, ahol még a versenyautókba is jutott egy leheletnyi elegancia. Apró hiba a ferdén illesztett ködfényszóró - az autó átvételekor vettük górcső alá AGabor Neo Cadillacjét, ahol hasonlóan rosszul illesztett és pozícionált részletekkel lehetett találkozni. Úgy tűnik az olcsó kínai tömegtermelés átka egyformán nem kíméli a közép -és magasabb árkategóriájú autókat sem - hiszen hibás CMC-vel is lehet ugyanígy találkozni.

















Minden szögből gyönyörű


















Igaz elölről kicsit kapafogú

















A szigorú minőségügyi vizslatás persze csak pillanatokra akasztja meg az önfeledt örömet. Igazándiból régen örültem ennyire kisautónak, mint a Vitesse 904-esének - és ez a lényeg.


2 megjegyzés:

  1. Nagyon szép. Örülök, hogy nem 1/64-es, mert így ellen tudok neki állni :-)

    VálaszTörlés
  2. Én nem bírtam és örülök neki :)

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.