2015. július 25., szombat

Ignis, a szuper! - CM's 1/64 Suzuki Ignis Super 1600 teszt

Folytatódik a CM's cégről és kincseiről szóló megemlékezésünk a Modelfreaks blogon. Nehéz feladatnak bizonyult valamiféle sorrendet felállítani a tesztek között, hiszen az igazán nagyot szóló durranásokat nem célszerű egymás után ellőni. A szerényebb kivitelekkel viszont nem lehet méltó módon tisztelegni a gyártó előtt. Tény, hogy a CM's esetében a szerényebb kivitel is hegyi magaslatokról mosolyog lefelé néhány nagyobb nívójú riválisra. Még mielőtt azonban mindenki arra számítana, hogy a Lancia Stratos után egy kevésbé izgalmas kidolgozottságú darab következne, annak csalódnia kell. 

Emlékeim szerint a Suzuki Ignis Super 1600-at korántsem tartottam a legcsodásabb darabok közt számon, azonban néhány részletének köszönhetően mégsem nevezhetem alacsony kidolgozottságúnak. Amikor nálam tombolt a rally-mánia és gyakorlatilag kiemelt koncepciónak minősült gyűjtési elvemben, a CM's remek lehetőséget adott arra, hogy kevesebb pénzből egy igazán ütős rally-sort összeállítsak. A Suzuki Ignis is kötelező darab volt, bár annyi magyarázat tartozik hozzá, hogy Ő már abban az időszakban érkezett a flottámba, amikor a valamilyen szintű személyes kötődést szinte háttérbe szorította a gyártó iránti rajongás, vagyis majdnem mindegy volt mely márka mely típusát dolgozta fel a CM's. Kellett ennek ellenére is, hiszen biztos voltam abban, hogy megint találok jó pár olyan izgalmas kidolgozást, finoman megmunkált egységet, amiért megéri a vétel. Ebből a szempontból bátran kijelenthetem, hogy a CM's a legnagyobbak közé emelkedett nálam. És ezzel együtt a modellgyűjtés maga levedlette egy időre a konkrét autó, vagy kivitel adta kritériumoknak való megfelelést. Maradt fő csapásiránynak az AUTÓ, mellette pedig a modellgyártó neve. Lehetne sznobizmusnak is nevezni jó értelemben, hiszen itt szó nincs arról, hogy egy napjainkban nagy presztízzsel rendelkező gyártó darabjait vásárolgatnám tonnaszám, "csak azért, mert", vagy éppenséggel a horribilis összegbe kerülés tényére lennék nyilvánosan "likevadász" üzemmódra kapcsolva ráizgulva. Csupán adott egy gyártó, akit nem győzök elégszer dicsőíteni. Tehetségében vakon bízom, s egy idő után már a stílusát ünneplem, nem csupán annak az autónak a kultuszát, melyet megformált. Az Ignis magyar vonatkozás tekintetében is jó választás volt. Na de vajon a Stratoshoz hasonlítva például mennyire erős modell? 

A megszokott CM's csomagolás.
Ebben a sorozatban a japán rally szereplőit
gyűjtötte össze a gyártó.
A csomagolás a megszokott CM's-karton, benne talapzaton az autóval, melyet egy bliszteres keret ölel át. Hátára ragasztva az antennát rejtő kis tasakot és az antenna rögzítésére való útmutató céduláját találjuk. 

Az antennát általában nem teszem fel.Túlméretezett szinte mindegyik. Többet ér az
autó nélküle, vagy egy drótszállal.
Már elsőre feltűnik az autó testén a rengeteg színes kriksz-kraksz, amelyek azonban a közelebbi vizsgálódás alkalmával hibátlan, tökéletesen kiolvasható feliratokká változnak. 

Kincses ládikó.
Teljesen felesleges is az elmosódás, félrenyomás és egyéb kellemetlen meglepetések keresése a dekoráción. El kell ismerni, hogy a Kyosho és a Tomica mellett a CM's is képes (volt) miniatűr méretben tökéletes, precíz tamponnyomásra. 

Apróbbnál apróbb feliratok mindenütt. Íme egy újabb
féltenyérnyi csoda, amely megkérdőjelezi a mára
elgyantásodott, felhígult 1/43-as méret
létjogosultságát.
Az ablakkeretek feketéje is úgy van ott, ahogy kell, az ablaktörlők és alattuk a szellőző rács egy egységet képez a szélvédővel, vagyis alapvetően átlátszó anyagú, csupán a matt fekete festék fed és emel ki ott, ahol kell. Itt meg is fogalmazódik bennem rögtön egy gondolat, mely szerint a rég és manapság is sokszor átkozott, szélvédővel egybeöntött ablaktörlős megoldás a CM's kontextusában mennyire igényesnek tűnik. Csak a közeli szemrevételezés bizonyítja be, hogy nem különálló egységekről van szó. 

Egy alapvetően roppant gagyi megoldást sikerült
modellszintre fejlesztenie a CM's-nek. 
A lámpatestek elől és hátul is megadják az újabb dicséretre a lehetőséget. 

"Vigyázat, jövök!"
A kis vadóc 2004-ben JWRC bajnokká tette
Per-Gunnar Anderssont.
Nekem személyes kedvencem a hátsó lámpaegység. Annyira természetesnek hat, hogy nem látható benne a rögzítési pont és nincs is túl harsányra színezve, hogy nem csupán a CM's mezőnyéből emelkedik ki, hanem a teljes 1/64-es palettában is előkelő helyet foglal el. 

A hátsó lámpatestek az autó legszebb részletei,
Két szót muszáj szólnom még az autó fenekéről. A rendszámtábla sajnos nem sikerült jól. Egyedül annak lehet örülni, hogy a karakterek kiolvashatóak, mert bizony ez a rendszám magyar akar lenni. 

A rendszám és a kipufogó is felejtős.
A kipufogó vég megint csak nem tartozik a legjobb részletek közé. Talán az egyik gyenge pontja a CM's-nek a kipufogó. Nem az Ignis az egyetlen, amelyiken ennyire egyszerű ez az alkatrész. A kerekek jól sikerültek. A felnik kellően kecsesek még a talán túl sok fehér festék ellenére is. Az abroncsok pedig egyenesen kiválóak. Nem sokan veszik a fáradságot még nagyobb méretekben sem arra, hogy egy adott versenyverzió abroncsait is autentikusra, vagyis megfelelő futófelülettel ellátva készítsék el. A CM's emlékeim szerint nem is tett kivételt. Az utolsó megmintázott autóig mindegyiken hűen lekövették az eredeti példány papucsait. 

Jól áll neki a napfény. 
A teszt végére nem marad más, mint az utastér. A bukókeret szépen átvirít az ablakokon, de az ezüstözés nem szúrja a szemet, nincs eltúlozva. A műszerfal és a sportülések megint csak élethű darabok. A biztonsági övek természetesen ott feszülnek mindkét ülésen. Bár szimplán az ülés anyagából kinövő egységek, a tampózás ebben az esetben is tökéletes. 

- Kocka? - Kocka!
- Szeretjük? - IIIIIGEEEEEEEN!!!!
A kicsi Suzuki igazán bájos darabja a CM's sorának. Minden olyan - a gyártóra jellemző - finomság megtalálható benne/rajta, amelyet nem csupán minőséginek, kiválónak kell nevezni, hiszen egyediségük által bátran lehet úgy emlegetni őket, mint "igazi CM's-es megoldásokat".  

Ez a színvonal sem sokban marad el a Stratosétól.
Ha elmarad egyáltalán.

1 megjegyzés:

  1. Döbbenet, mit ki nem tudnak hozni egy ekkora kisautóból! Pöpec darab, irigylem :)

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.