2012. május 27., vasárnap

British Legends: Jaguar Mk X

Lelkes amatőr kisautó felújítóként két dologgal nem próbálkoztam jó ideig:
Nagyon régi és nagyon új modellek átalakításával.
A nagyon régi (értsd ezalatt a 30 évnél öregebb) járgányoknál visszatartott a koruk iránti tisztelet, a nagyon új autóknál pedig egyszerűen nem akartam elrontani a csillogó gyári fényezést.
Mára mindkét tabu megdőlt; a Maisto Hummer kerékcsere egyértelműen hozzáadott az eredetihez, így a következő projekthez - aminek donorjárműveit még be kell szereznem - már bátran fogok hozzákezdeni.
A régi autó átalakítása pedig egy szerencsés börzelátogatás hozománya.

A legutóbbi börzén a szokásos lomtárt bújva került a kezembe a felújításra tökéletesen előkészített, lemart fényezésű, ám szerkezetileg ép Matchbox Jaguar Mk X. Mivel a börzére szánt keretemet már régesrég kimerítettem, éhező kutyatekintetem megpillantva Betti kisegített a kisautóval - ezúton is köszönöm Neked :) - így a hazaúton már azon mókolhattam, miként újítsam fel a veterán vasat.





















































Az eredeti állapot - felújításra előkészítve














 Merthogy a kisautók közt is veterán ez a verda, az biztos - nagy valószínűséggel ő a Matchbox gyűjteményem egyik legöregebb tagja. Az 1-75-ös sorban 28c néven 1964-ben mutatkozott be az autó, s egészen 1968-ig maradt gyártásban.

Matchbox MB-28c Jaguar Mark X



















Emiatt nem gondolkodtam radikális customizáláson, inkább restaurálni szerettem volna a pici Jaguart. Több színvariáció is megfordult a fejemben, de végül mindig arra lukadtam ki, hogy az eredeti verzió fényezése passzol a legjobban a Jaguarhoz. Szerencsére kéznél volt a Revell 95-ös bronzmetál festéke, így az ilyenkor szokásos procedúrák (lágy szálú drótkefézés, felületi oxidáció csiszolása vízpapírral, szappanos vízben mosás, szárítás) után két réteget kapott belőle.

Under construction

















Természetesen a részletek kifestését nem hagyhattam ki - ennyivel többé akartam varázsolni az öreg Lesney-t - így a hűtőmaszk, a lökhárítók, a csomagtérfogantyú, a tengelyvégek és az első lámpák kerete ezüst festést kapott, míg a fényszórók fehér és áttetsző narancsszínűre lettek festve. A motortér egyszerű szürke színt kapott, nem akartam ezt a részletet túlspilázni, az angol motorok megjelenésére amúgy sem jellemző az a feltűnősködés, mint az amcsi, vagy olasz szívekre. Mindemellett az egyik legszebben kidolgozott motortér a Jaguáré, még az akkumulátor is felismerhető. Gyönyörű teljesítmény egy legalább 44 éves die-casttól!

A belső tér a luxusautó stílusához legközelebb álló megszokott fekete / világosbarna / sötétbarna  kombinációt kapta. A tengelyeket finoman megcsiszolva eltávolítottam róluk az évtizedes rozsdát (meglepően kevés volt rajtuk!), majd pár cseppnyi olajjal ajándékoztam meg őket.

Robbantott ábra













Ezután a részletek kiigazítása, majd a védő lakkréteg következett - a fotókon még nincs összeszerelve az autó, mivel így a belső tér jobban kivehető, másrészt az ablakok visszahelyezését még nem tudtam megfelelően kitalálni.

Tulajdonképpen igazán egyszerű felújítás volt a Matchbox MB-28c Jaguar Mk. X.-é. Jóval egyszerűbb, mint a Redline atomgagyi Chevy C-10-esének, ahol a hihetetlenül gyorsan oxidálódó spiáter legalább háromszor dobta le a festéket, mire sikerült úgy megtisztítani és olyan gyorsan kiszárítani a kasztnit, hogy rajta maradjon...
Így ez az autó lesz a következő háromtagú széria kiinduló modellje, melynek másik két tagja is itt áll az asztalomon. A British Legends trió alapelve a Redline tökéletes ellentéte: egy relative igényes alapból kihozni a legtöbbet (igaz az "igényes alap" tézis a három autó egyik, talán leg egzotikusabb tagjánál nem teljesen áll fenn).




























British Legends Nr. 1 - Matchbox Jaguar Mark X













Nem Istenkáromlás a régi autók restaurálása, ha megfelelően áll hozzá az ember (s nem gondolkozik azon, hogy mondjuk HW óriásfelnit dob az autó alá) és odafigyel a részletekre. Emiatt a következő oldtimer felújításhoz már egy fokkal bátrabban álltam neki - remélem hamarosan őróla is beszámolhatok itt.

(Kiegészítés: Némileg restelkedem, hogy csak most találtam rá McCustomgargae-oldalára, s benne a saját Jaguar Mk X átépítésére. Igaz ez nem Matchbox-alapú, hanem egy még egzotikusabb autóra épül, de csodás upgrade. Remélem egyszer sikerül közös fotóra összehozni a két járgányt!)

9 megjegyzés:

  1. Nagyon klassz lett szerintem. Ablakra egy nagyon picike ragasztó kellene és azzal a tetőhöz rögzíteni belül. Ha nem pillanatragasztó, akkor akár még lepattintható is marad.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az a baj, hogy feszül a helyén. Ráadásul, miután visszaraktam, be kell igazítanom a belsőtérhez és az alvázhoz, így a ragasztás kizárva.
      De megoldom.

      Törlés
  2. Motort is ki lehetne picit festeni, ha már a belső térnél bátor voltál...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Már nem lehet, le van lakkozva. Gondolkodtam rajta, hogy kapjon-e festést, de itt nem vitt rá a lélek :)

      Törlés
  3. Az ablakot kis polírpasztával dolgozd meg. Sokkal szebb lesz. Utána tedd vissza. :-)

    VálaszTörlés
  4. Ha gondolod összehozhatjuk a fotózást. A Matchbox Memories oldalán megtalálsz! ;)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyszerű, köszönöm a lehetőséget! Amint készen lesz az autó (helyére kerül az ablak) jelentkezem!

      Törlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.