2012. június 9., szombat

Micra macskák

A modern kisautók közül a Nissan Micra az egyik, amely közel áll hozzám. No nem a minden karaktert nélkülöző Toyota Yaris klónná degradált, 2010-ben bemutatott K13-as. Nem ám, inkább az elődje, a jóllakott házicicaként a világra mosolygó K12-es, amit magamban csak Micramacskának becézek.
Ez a gép tíz évvel ezelőtt váltotta le elődjét, a szintén bájosan gömbölyű Bakancs-Micrát, s gyártásának 2010 július 16.-i befejezéséig közel egymillió darab gördült le az angliai Sunderland gyártósoráról - míg az ázsiai piacot Oppama látta el, az arrafelé March néven emlegetett kisautóból.

Nissan Micra K12 - mint egy jóllakott macska












Egyértelmű, hogy szűkös otthoni Micra-gyűjteményem vezérhajója Japánból - no jó, eredetileg persze Kínából - származik, egy elegáns barna Tomica Nissan March személyében.
A pöttöm ötajtós 2002-ben jelent meg, az azévi Tomica sor 35-ös autójaként. Mivel Regular modellről beszélünk, túl nagy kialakítási bravúrokra, vagy akárcsak részletes belsőtérre nem nagyon kell számítani. Sőt, tulajdonképpen az utóbbi jelenti az 1/58-as méretarányú, tehát nem is annyira apró autó leggyengébb pontját. A beltér gyakorlatilag két, a színezett ablaküvegek miatt vajszínűnek látszó, valójában hófehér üléssorból (elöl osztott, hátul egybe-padokkal), egy háromküllős kormánykerékbőr és a velük egybeöntött oldalfalból áll. Pont. Hogy ezt a sivárságot részletesebben is szemügyre vehessük, a csomagtérajtó (ami első pillantásra megfejthetetlen módon mattfekete ablakokat kapott) nyílik. S ha már nyílik láthatjuk az ajtónyitó kart - itt pedig egyértelművé válik, miért is átlátszatlan a hátsó ablak: az egyébként kecses hattyúnyak-karok illúziórombolók lennének.
1/58 Tomica Nissan March

















Ne gondoljátok azonban, hogy fikázom a Tomica March kisautót. A puritán belsőtér az egyetlen olyan pont, amibe bele tudok kötni. A tampózás japánosan precíz: kiválóan olvasható nemcsak a "MARCH" felirat az autó farán, de még a kb. 0,5 mm-es "NISSAN" szöveg is a logón! A lámpák és a szélesen mosolygó hűtőmaszk is tampon nyomottak, s bár az ember ha akar, találhat tized-milliméteres hibákat, mégsem akad fenn rajtuk, annyira meggyőző a végeredmény. Az előbb említett hátsó ajtó az igazi autót imitáló módon nyílik: a köröm hegyét a kilincsbe akasztva lódíthatjuk fel, majd az ujjbeggyel rásegítve nyithatjuk szélesre. A lecsukás halkan kattanva történik a csomagtérajtót megpöckölve - lehetetlen ennél is jobban imitálni az eredetit.
Csomagtér nyitva - látható, mennyire sokat jelentenek a színezett ablakok

















A személy szerint legjobban szeretett Tomica-feature, a rugózás a Marchon is megtalálható - franciás lágysággal ring a kis gömbölyűség.

Ha már franciák: a flotta második (igazándiból harmadik, de ezt majd később) tagját ma szereztem be, a Petőfi-csarnok bolhapiacán, párszáz Ft-ért. Nem is gyárthatta volna más, mint a japán autók legfanatikusabb híve, a Majorette. A japán-francia barátságot méltón ápoló cég kisautója igazi gall módon közelítette meg a Micrát: bizonyos területek - mint például a részletesebb belsőtér, az oldalsó irányjelzők, vagy a kipufogó - jobban ki vannak dolgozva a Tomicáénál, mások felett viszont  nagyvonalúan elsiklottak. Nagyon fájó pont az autó egyik legkarakteresebb vonásának, a hűtőmaszknak slendrián kidolgozása. A színbe olvadó részlet közelről nézve kivehető ugyan, de távolabbról annyira beleolvad az orrba, hogy a Micra eleje egyetlen gumónak tűnik. A tampózása kevéssé részletes a Tomicáéhoz képest - csupán a lámpák kaptak festést. Hatalmas pont viszont a belsőtér, ahol az ülések és a műszerfal az itt hátulról látható kalaptartóval együtt kiválóan sikeredtek. Kár, hogy az autóm ablakai annyira behomályosultak már, hogy nehezen kivehetőek ezek a részletek. A Majorette Micra elvileg ugyanúgy 1/58-as, mint a Tomica, mégis nagyobb a tengelytávja, és hosszabb vagy négy-öt milliméterrel. De ha nem haragszik meg senki, nem fogok utánanyomozni, melyikük hazudik...




1/58 Majorette Nissan Micra

















A francia pirosmacskát - talán sejtik az Olvasók - nem hagyom érintetlenül; a 160 SR sportverzió mintájára fogom átalakítani, új kerekekkel és festéssel, a közeljövőben.



















Fentebb zárójelbe tettem egy kakukktojást, ami miatt a Majorette igazándiból csupán a harmadik Micra a gyűjteményben. Azonban ez a kakukktojás csak a háttérből leselkedhet; bár leánykori nevén ő is March-ként látta meg a napvilágot, a Tomica immár Mitsuoka Viewt néven dobozolta be és küldte el hozzám, tisztelt japán kisautó dealerem, Kenzou san közreműködésével. Őróla túl sokat itt nem mondhatok - annyira elvetemült és bizarr dolog egy Nissan kisautóból Jaguar Mk II replikát faragni, hogy azt senki más nem követhette el, csak a Japók. Lehetetlen nem imádni ezt a parányi, négykerekű barokkos túlzást - de az autót és életnagyságú eredetijének történetét inkább egy külön bejegyzésnek szánom.
A Micra flotta és a kakukktojás: Mistuoka Viewt, lánykori nevén Nissan March

















Nem lenne nagy kunszt győztest hirdetni, annyival jobb a Tomica paránya a Majoretténél. Mégsem akarok esélytelen küzdelemben dönteni - inkább adok egy kis időt és áldozok némi munkát a franciák kopott Micra Macskájának, hogy felnőjön és megerősödve állhasson ki a Tomicával.

2 megjegyzés:

  1. Majorette-em nekem is van. Kifestettem rajta a részleteket, úgy már egész pofás. :-)

    VálaszTörlés
  2. Kérdésem: Hogy nyitható ki a K12-es ajtaja ha elromlik az elektromos zár? Ui. nincs rajta kulccsal nyitható rész. KL.

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.