2012. június 23., szombat

Super GT 1. rész: Honda NSX párbaj

A japán bajnokság Super GT versenyautói ugyanúgy gyengéim, mint a nyolcvanas évek Silhouette osztályos gépei. Ez az egyszerre agresszív és kifinomult stílus utánozhatatlan a világon; nem fogtak meg ennyire sem a NASCAR, sem az európai túraautó bajnokságok autói. Na jó a klasszikusokat kivéve; egy Mercedes 190 E 2.5-16 Evo II-es, vagy éppen egy Boss Mustang kellően megdobogtatja a szívem. De a személyes ászok akkor is a Super GT-k.

Super GT futam - megkapó gépek. (Forrás)















A vonzalom oka prózai: a Gran Turismo 5-el játszva végigpróbáltam a fenti versenyosztályokat; a régi DTM Merci eszelős autó volt, végigmenni vele a Nordschleifén hatalmas katarzis. Valami mégis hiányzott a tökéletességhez, nem tetszettek az autó pici bizonytalanságai. A NASCAR gépektől a hányinger környékezett - komolyan, ki élvezi ezeknek a böszme, a pályán szinte önmaguk tehetetlenségétől hajtott szappantartóknak a vezetését? Végül a kezem ügyébe kerül ő:

Xanavi Nissan 350 Z GT @ GT5















A vörös dögöt végigvezetve Tokyo R246 Akasaka pályán egyértelművé vált: ez az a kategória, ami a versenyautók királyait rejti. A futómű, a súlyeloszlás, az autó japános tökéletességgel finomhangolt vezethetősége és bődületes ereje nagyszerű élménnyé varázsol minden egyes futamot. Így természetes volt, hogy keresni kezdtem a Super GT versenyautókat, köztük is elsősorban a titkos favorit Xanavi Nissanokat. A legszélesebb repertoárral természetesen a Tomica jelentkezett, amely a Limited sor külön szériájaként jelentette meg a Super GT autókat, de mellette a Tamiya is piacra dobta 1/64-ben a maga kiadásait, illetve az Ebbro is 1/43-ban és 1/80-as méretarányban. Fogok még írni részletesebben ezekről a kisautókról, de elsőként egy összehasonlítással kezdeném.

Nagyon örültem, amikor az áruházak akasztóin megláttam fityegni a Hot Wheels Thrill Racers sorában kiadott zöld Acura NSX-et. Egyrészt, mert kedvelem a Ferrari-alázásra szánt alumínium szupersportkocsit, másrészt mert a HW kiviteléhez hasonló példány már megvolt idehaza, Tomica verzióban. Naná, hogy egymás mellé kellett raknom a két mini Super GT autócskát, hogy kiderüljön,  a Malajziában gyártott amerikai, vagy a Kínában előállított japán gép a nyerő?

Hot Wheels Acura NSX vs Tomica Limited Super GT Takata Dome NSX













1. Hot Wheels Acura NSX
Első észrevétel: a HW autója nagyon pici, a maga 1/64 körüli méretarányával. A Tomica 1/59 körüli NSX Racere mellé állítva kiderül, hogy igazándiból csak kicsivel rövidebb, viszont jóval keskenyebb annál. Szinte filigrán, törékenyen karcsú vonalú az amcsi spiáter.


Kicsi amcsi, nagy japó

















A 2008-as sorban bemutatott autó kidolgozása nagyon Hot Wheelses: első pillanatra egyben van minden, de közelebbről szemügyre véve kiderül, hogy a látványos zöld-fehér-narancs festés sokat tesz az autóhoz. A karosszéria aránya rendben vannak, felismerhetők az NSX jellegzetes vonásai. De nem túl részletgazdag, a hátsó traktus pedig szégyenletesen primitív; az autó sajátos, egybefüggő hátsó lámpasora egy pöttynyi festéket nem kapott. Tetszik viszont a krómszínű kipufogó, ami a belsőtérrel, a kellően túlhangsúlyozott motorral és légbeömlővel alkot közös tömböt az autóban. Bár nem vagyok HW-nél oly divatos króm belsőtér híve, de az NSX-nek valahogy jól áll ez a máshol kellemetlenül giccses részlet. Az interior amúgyis az autó erőssége, annyira jól kidolgozott.



Aranyos, de valami nem stimmel...

















A narancsszínű 10Spoke kerék jól áll a kocsinak, de sajnos nem tudtak a Jó nagy háccsótneki hülyeségről az NSX-nél sem lejönni. A rikító narancssárga spojler már kevéssé tetszetős, szebb lett volna fekete, vagy zöld légterelő hátulra. De ne várjunk el túl sokat - mondjuk jó ízlést - jenki barátainktól.
Érdekes a névválasztás; Acuraként csupán Észak-Amerikában és Hong Kongban árulták az NSX-et, viszont az autó jobb kormányos kivitel. Tehát ez egy kínai versenygép akar lenni. Maga a kocsi az eredeti, 1990-es  NSX-et formázza meg, bukólámpákkal (azok fekete takarása szerintem kifejezetten szép lett) és frontoldali csíklámpákkal - vagyis az őket mintázó, de nem túl határozott formájú mélyedéssel. Csakhogy annak nem volt ilyen kialakítású versenyváltozata - ez a verzió a 2002-es NSX-R GT típussal jelent meg.

Jól áll neki a króm. A narancsszín műanyag már kevésbé.

















Hogy milyen a HW fura, hibrid NSX modellje? Olyan, amilyen maga a Hot Wheels brand: látványos, de nem túl igényes. Nem mondanám rossznak, kialakítása miatt mégis inkább gyerekjáték, mint gyűjtői darab - persze bizonyára azzá lesz idővel. Lássuk mit hoztak ki a japánok a témából!

2. Tomica Limited Super GT Takata Dome NSX
Ez az autó már valóságos darab;  2005-ben szerepelt a Dome műhely vázára épített, Mugen-tuningolta motorral szerelt járgány a GT500-as bajnokságban. Bár a Suprákat legyőzni nem tudta a csapat, a zöld szörnyetegek azóta is legendásak odaát. A korábbi NSX versenykivitelektől külsőre a motor fölötti periszkópszerű légbeömlő különbözteti meg, ami az öt eladott utcai verzióval szemben a versenyautóban valódi használati értékkel bírt. A Hot Wheels kiadáson ez a periszkóp helytelenül szerepel, hiszen az első szériás NSX-en nem volt légbeömlő, mint a 2002 utáni NSX-R GT-ken.

A minta: 2005 Takata Dome Honda NSX-R GT (Forrás)















A Tomica 1/59 körüli méretarányú zöld-fehér Takata NSX-je viszont ezt az autót mintázza meg, elképesztő élethűen. Bár Limited sorozatú a járgány, mégsincsen regular párja; a Super GT autók valószínűleg külön szerszámozást kaptak. S ez a szerszámozás nagyon részletes; minden él és g9örbület ott és úgy van megformázva, ahogyan kell. A tampózása Tomicásan precíz, s bár a Hot Wheels is sokat tanult erről a művészetről, a Japánok magasan verik őket. A kerekek az eredeti aranyszínű verziónak felelnek meg, a puha gumiszerű műanyagon olvasható a Bridgestone Potenza felírat. És természetesen az NSX is rugózik, igaz versenyautósan rövid úton.


















Finom, precíz vadállat

















Ha kötözködni szeretnék, akkor a távolról is nagyon műanyag hatású első légbeömlőt és a hátsó kipufogók spártai egyszerűségét említhetném meg. Mégis, alattuk megtaláljuk a versenyautó diffúzorait, ami a HW-nél egyszerűen röhejesen lett kialakítva. Ráadásul itt a hátsó lámpák karakteresen, külön műanyagból kiöntve kaptak helyet, míg az első plexivel burkolt fényszórók tamponnyomással lettek felvéve a karosszériára - azért itt látszik, hogy nem felső kategóriás modellről beszélünk, hanem egy játékautógyár kicsit jobb kialakítású kisautójáról.
Az autókat megfordítva érdekes a kép; a Tomica Super GT szériája spártaian egyszerű műanyag alvázat kapott; bizonyára a költségvetés nem engedte meg a részletesebb kidolgozású szerszámot. A Hot Wheelsé ehhez képest különösen részletgazdagnak tűnik.

Spártai Tomica













Burjánzó Hot Wheels alváz












Végeredmény
A konklúzió nem is lehet kétséges; a szépen kidolgozott, már-már 1/43-as szintű társait megszégyenítő Tomica simán kenterbe veri a Hot Wheels 1990 / 2002-es hibrid NSX-ét. Bár mindkét autót elsősorba játéknak gyártották, a japán verda jól mutat bármelyik gyűjtő polcán, míg a Hot Wheels mellette inkább paródiaként szerepelhet.














A Super GT autókról szóló sorozat még messze nem ért véget; van ugyanis olyan kisautó a sorban, ami a Tomicánál is jobban sikerült, és olyan is, amelyik a Hot Wheelsnél jóval picibb kialakításával is üti az amerikai járgányt. Stay tuned!


1 megjegyzés:

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.