2014. július 29., kedd

Izomból, pofán - Ebbro 1/24 Nissan Skyline GT-R V-spec II

A Nissan Skyline R34 GT-R fontos fordulópontja volt a közepes ismeretlenségből alig egy évtized alatt legendává vált modellcsaládnak: ez volt az utolsó, még a normál Skyline-ok alapjaira tervezett sportkocsi, amely rokonságban állt nemcsak a sportosabb családapáknak szánt négyajtós szedánokkal, de az anyukák akaratának is behódoló sportkombival, a Stageával is.
A méltán Godzillának becézett utód  R35-ös széria már egyetlen csavart sem örökölt az időközben házicicává gömbölyödő Skyline modellektől, hanem önálló útra lépett a Nissan modellpalettájának csúcsán.

Ikertornyok: szteroidokkal telepumpált, fénykorukon túli formák 

Az R34 számomra kicsit Sylvester Stallone, vagyis Rocky / Rambo távol keleti rokonaként szerepelt. Sly ahogyan öregedett, fizimiskáját egyre furcsább toxinok bőr alá spriccelésével tartotta egyben, míg a Skyline ugyanígy tett a nevét nemzetközileg berobbantó R32-estől örökölt vonásaival - lásd a meglehetősen bizarr S-tune és Z-tune és a nemhivatalos tuningverziókat, amik már szinte szétszakadtak a beléjük pumpált szteroidoktól és izommerevítő adalékoktól. Mégsem lehetett őket kinevetni egy hot hatch tulajdonosnak / ifjú ökölvívónak / szovjet pilótának sem. Mert a nevetőket bizony pofánvágta, izomból, s elestükben még beléjük lőtte azt a helikopter robbantó nyilat is, amely nitró lángcsóvát maga után húzva büntette meg a botor kihívókat. Nevetünk a Feláldozhatókon? Igen. Kötekednénk Slyal? Nem.

Szokatlanul elegáns doboz egy 1/24-eshez (Forrás)

Szóval nekem messze nem az R34 a Skyline paletta legjobban tetsző példánya, mégis, valamilyen fura perverzióból nekiláttam a modelljei szisztematikus összeszedésének. Ez a Skyline-rajongásomban még nem is lenne meglepő, csakhogy célzottan a modellgyűjtői szemmel nem túl kívánatos 1/24-es méretarányt vettem a fókuszba. Ez a méret ugyanúgy kilóg a divatos 1/43 - 1/18 körből, mint ahogyan az R34-est minden igyekezete ellenére sem tudta elgagyítani a Nagyon halálos iramú széria.

Az Ebbro 1/24-es Premium Collection sora nem igazán ismert japán határain kívül, pedig a shizuokai csapat jónéhány szépséget megformázott benne: a Honda S2000, a Nissan Fairlady 240 Z és ZG, a Toyota 2000 GT, a Porsche 911, a nyolcvanas évekbéli Skyline Super Silhouette Turbo versenyautó és a most megénekelt R34 GT-R V-Spec II.


Az 1/24 inkább a makettezők méretaránya. Időnként megpróbálkozik valaki ebben a kategóriában modellautót piacra dobni, de
a) Túl drága minőségi darab születik, amelyet a kutya sem vesz,

b) Újabb taggal bővíti a Maisto / modern Bburago / Jada dicstelen, modellnek látszódni akaró játéautóinak táborát.

c) Polcra kerül egy kedvező ár-érték arányú majdnem-modell, mint a Welly újdonságai. Ritka kivételek, s őket is inkább a b) kategóriába sorolja a többség


Markáns arcél, kissé nagy illesztéssel.

Az Ebbro mintegy tíz éves szériája egyértelműen az a) kategóriába tartozik, a cég 1/43-asaitól megszokott magas minőségi színvonalát vitte tovább az 1/24-e autójánál is.

A Maistóval összevetve mindjárt árnyaltabb a kép


A karosszéria részleteit szinte már maguktól alakítják ki bármely kisautógyártó szakemberei, annyira közhelyes játékszerré vált az R34 - az Ebbro a részletezéssel alakított nagyot. A doboza is felsőkategóriásan elegáns, s bár elsőre nem feltétlenül észrevehető az autó kifinomultsága, azonnal szembeötlővé válik, ha melléteszünk egy kishazánkban a nepperboyok körében méltán népszerű Maistót. 
Bizony, az Ebbrónál a hűtőmaszk mögött is folytatódik az autó, motor és hűtő látható. A lámpáktól szinte várjuk, hogy felgyúljanak (különösen a hátsó lámpáknál, melyeket a Maisto nem átallott festeni), az ablaktörlőktől, hogy lesöpörjék a vizet. Még az Auspuffból is várnánk az előgomolygó párát, míg a Maistónál inkább az olvadó műanyag füstjére számíthat az ember.




Egy méretaránnyal nagyobbnak is elmenne


Az illesztések már nem felelnek meg a mai elvárásoknak - különösen a motorháztetőn nem -, de még így is bőven a játékautó kategória felett állnak.
A motorháztetőt felnyitva valódi, 3D-s blokkot és ahhoz tartozó részleteket látunk, nem a kategóriában megszokott takarólemezt. A jelölések és a feliratok nyálcsorgatóan élethűek, mint egy jobb Playboy fotósorozat, az aktuális műanyag cicával. Az a keresztmerevítő pedig egyszerűen fantasztikus, ránézve bízvást elhiszem, hogy a fellépő erőhatásoknak ellenállva tartja össze a karosszériát.

Igen, ez merevítő!




A különbség modell és játékautó közt magáért beszél


Az R34 mégsem mentette meg az Ebbro 1/24-es sorozatát, ami nem túl hosszú fennállás után meg is szakadt. Napjainkra a gyűjtők már kezdik felfedezni a modellek különlegességét, és példányaiért már az 1/18-asokkal vetekedő árakat fizetnek. A legendát szemlátomást itt is az utókor fedezte fel magának...

Viszlát ősszel!


Néhány hét nyári szünet jön, amit remélhetően egy annál mozgalmasabb ősz követ majd!
Kellemes pihenést mindenkinek!


2 megjegyzés:

  1. A Skyline az, ami miatt - folyamatos - késztetést érzek, hogy ne csak 1/64, illetve SK körökben mozogjak. Nagyon szépek!

    VálaszTörlés
  2. Nem is tudom miért térek vissza bizonyos időközönként ehhez a bejegyzéshez inkább: a remek írás, vagy az Ebbro fotói miatt.

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.