2014. június 4., szerda

Franciás japán - Tomica Limited Vintage Neo Nissan IDx Freeflow


Amikor tavaly novemberben bemutatkozott a Nissan IDx koncepcióautó két verziója, a Freeflow és a Nismo, a láttukra azonnal szerelembe estem.
A különös szögekkel rajzolt, mégis alapjában egyszerű háromdobozos szedán forma látványa felfrissülés volt az autó dizájnban túlburjánzó, mindenfelé groteszk állábakat növesztő ganajtúró bogár és predátorküllemű harciverdák közt.


2013 Nissan IDx Freeflow és Nismo (Forrás)

A két autó kimondatlanul is a Datsun 510-es nyomdokain halad - mégha a magyar autós újságírók valamiért a Hakosukához hasonlítják. Persze ebben is van valami, hiszen a "lebegő" C-oszlop formája valóban megidézi a KPGC10 hiragana vonássá lágyított Hofmeister-Knickjét
(Régi vesszőparipám, hogy a Hakosuka formatervébe, mégha indirekt módon is, de beleszólt az ős-Skyline kupét jegyző Giovanni Michelotti. A Hofmeister-Knick koncepciót ugyanis az eredeti Bertone / Giugiaro alap után éppen Michelotti vitte tovább a BMW 02-es széria tervezésekor, amelyben úgyszintén részt vett. Nem lennék hát meglepve, ha a KPGC10 tervezésekor megcsörrent volna Shinichiro Sakurai telefonja, hogy a vonal másik végén Michelotti súgjon egy apró trükköt a mesternek).

Az ős-BRE (Forrás)

Szóval, visszatérve az IDx-re: a Nismo verzióról ordít, hogy az amcsi BRE-re haraptak rá a tervezők,  nem véletlenül parádézott keresztül az USA-n a legendás Pete Brock, bemutatva a verdákat az egyre lelkesebb közönségnek.
A francia hatás is sejthető: a Satoru Tai által irányított japán tervezőcsapat mellett bizony a Nissan stratégia döntéseiért felelős Francois Bancon keze nyoma is látható. A lebegő C-oszlop és az övvonal ugyanis a fentiek mellett egy az egyben a Citroen SM-ről lettek átemelve.
Tai sannak hála mégsem lett katyvasz a multikulti dizájnból, viszont egyértelmű, hogy a forma a mostanában autóvásárlóvá váló, kilencvenes években született srácoknak szól, akik a vezetés élményét már a Need for Speed és még inkább Grand Tourismo kormánya mögött szívták magukba.


Stílustestvérek az IDx és a Citroen SM (Forrás)

A Tomica május 23.-án dobta piacra saját kisautóját, amelyet szokatlan módon a Limited Vintage Neo szériába soroltak be. A dolog azért fura, mert a cég korábbi nyilatkozatai szerint ezt a sort nem a jelen idejű autóknak tartották fenn. De személy szerint örülök ennek a hagyománytörésnek. 

A tetszetős, és jókora papírdobozban megbúvó autó nagyon pici - az eredetije sem egy nagyvas.
A japánosan előretolt tükröket az öntési enguszról lecsippentve lehet a helyükre pattintani - ezt a lépést most kihagyom.



A doboz kinyitása valóságos szertartás
Így tedd fel a tükröket

A karosszéria a Tomica presztízs sorozatához méltó részletességgel lett kialakítva, nem hiányzik semmi az eredetiről, tökéletesen visszaadja a formai játékokat. A lámpák szinte élőlénnyé teszik a kis modellt, amelynek tekintetét érezni lehet. Bár a fényképen jókora illesztésnyi hézag látszódik a lámpatest és a karosszéria közt, ez inkább a makró hibája - az a hézag szabad szemmel észrevehetetlen. Az egyik legizgalmasabb részlet a hosszanti napfénytető, amelyen beleshetünk a középkonzolra.


Minden szögből jó mutat

Különösen szép a kék ülések és a vajfehér műszerfal kombinációja

A hetvenes-nyolcvanas évek Gr. 4 Razze Abarth / PLS Hockenheim kerekeire hajazó felnik nagyon jól állnak az eredetin és a kis Tomicán is mesterien kivitelezettek.

Innen vad

Innen avantgard

A festés kiváló, az aranybarna színt szinte karamell fagyiként nyalná el az ember - egyedül a csillogó festékpigmentek furcsák. Úgy látszik a Tomicánál is beütött a Kyosho-betegség, a nem mérethez igazított festékrészecske méret. A tamponnyomás is tökéletesen kivitelezett - az autó orrán elolvasható lenne a Nissan felirat, ha látnánk a tized milliméteres betűket.

Kihagyott kipufogólyukak

Az egyik negatívum a rugózás hiánya, mellette pedig a kissé elnagyolt kipufogók lennének, bár az autó tökéletessége mellett ezek szinte elhanyagolható részletek.

Az IDx dobozát forgatva a kezeimben, már várom június végét, amikor csatlakozik a Freeflow mellé a dögös Nismo is. Stay tuned!

1 megjegyzés:

  1. Általában úgy vagyok a koncepcióautókkal, mint a zsiráffal az állatkertben: Elnézem-elnézem, de otthonra nem kéne. Na, ezt a szerelembe zuhanást viszont teljes egészében értem! Nem tudnám tudatosan megmagyarázni, de TÉNYLEG van benne valami, amitől őrülten kívánatos.

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.