Pár évvel ezelőtt még úgy gondoltam, hogy az "agyonAUDItált" Lamborghini a Reventón után nem nagyon tud még vadabb, vagy nem mesterkélten vad, vagyis a tőle megszokott igazán őrült autót kreálni. Aztán jött a Veneno.
Bár eleinte túl soknak éreztem mindazt, amit a tervezők a négy kerék köré alkottak, de minél többet nézegettem, annál jobban kezdtem megérteni és a hatása alá kerülni. Pontosan megfogalmazni nehéz lenne miért is. Egyszerűen olyan kisugárzása van, amit nem lehet pár szóval kifejezni. Az elhízott, összekuporodó hiéna (Veyron), egy tacskó és egy majom egzotikus nászából született "nemtudjukmi" (Panamera) és a többi hasonló nyavalya mellett ez egy olyan mutáns, amely DNS-ét tán sosem tudják majd teljes egészében felfedni. Veneno, a gyilkos bika. Kifejező és sok mindent bele lehet képzelni e névbe, az autóba és annak üzenetébe.
Ez egy olyan Lamborghini, amiből épphogy több létezik pár darabbal, mint da Vinci Mona Lisajából. Egy olyan Lamborghini, ami nekem sikerül elhalványítani a Countach és közötte megjelent többi testvérének emlékét. És igen, egy Lamborghini, amely akár egy görbetükör is lehetne. A szupersportautók görbetükre. A Veneno nem követ semmilyen trendet. A Veneno megmutatja az aktuális helyzetet. Azt az állapotot, ahol a világ tart most és ami még várható, ha minden így folytatódik: egyre meredekebb torzulás. Talán éppen ezért is válik ez a legmegosztóbb autók egyikévé. Senki nem szereti ugyanis, ha a képébe mondják a rossz tulajdonságait. Márpedig a Veneno maga a négy keréken gördülő kritika a világ felé. Az is igaz, hogy a Diablo óta megjelent összes típus stílusjegye benne van, tehát messziről nézve akár egy Murciélago, vagy Reventón, esetleg Aventador is lehetne, miután ledöntött 10 kutyaházat, melyek darabjai a véletlen csoda által szimmetrikusan ragadtak volna meg rajta.
De vajon mégis hogyan születhetett meg egy ilyen Lamborghini? Egy ilyen elképesztő formavilággal rendelkező "veszedelem" a sok óvatosan vadított fél-pszichopata Lambo után? Leginkább azt tudom elképzelni, hogy a Lamborghini ötvenedik születésnapja alkalmából az olasz tervezők végre kiszabadul(hat)tak a német visszafogottság börtönéből és lázadásukat a szabványosított unalom ellen a Venenoval fogalmazták meg. Vagyis a németek most az egyszer azt mondták nekik nagy sóhaj után (és annak tudatában, hogy a szenvedélyes, kifejező stílushoz mindig kevésbé fognak érteni, mint az epres tejberizshez...), hogy: "rendben, csináljátok".
Mintha a tesók a két szélen csupán Lamborghini-imitátorok lennének a Venenohoz képest (forrás) |
A szett (forrás). |
A saját példányok. |
Gyönyörű részletek. A trikolor végigfutása az autó oldalán nem éppen modellgyártó-barát megoldás, de a Kyoshonak nem okozott gondot. |
Felülnézetből is látszik a lámpa ledes hatása. |
A lámpa minden szögből látható rögzítési pontja még kifejezőbbé - ha úgy tetszik - ördögibbé, teszi a tekintetét. |
.Van valami hézag? A lámpák körül biztosan nincs. Ebben a tekintetben nem találni jóindulatot. |
Igényes minden részlet, ám itt érzem egyedül, hogy az olasz dizájnba kissé belecsorbult a japán mérnökök fejszéje és/vagy a költségkerete. Legalább egy rácsos elem lehetett volna lyukas. |
Bizony-bizony, a Veneno felirat ott van a vezérsíkokon. |
Az utastérnél muszáj egy picit újra kötözködnöm. A sok-sok remekül kidolgozott részlet a karosszérián kritikára sarkall a beltér szemlélése során. Manapság nem nagy kunszt legalább az üléseket, vagy a műszerfalat gyárilag kifesteni, vagy más színű műanyagból önteni. Itt azonban minden fekete. Túl nagy gond persze nincsen, elvégre az autót két csavar tartja egyben. Tehát ha egyszer elborulna az agyam és egy limitált szériás modellt ki akarnék pingálni, akkor a lehetőség tálcán kínálkozik.
A teszt végére érve lezárásul újra dicsőíthetném a Kyoshot, ismét elszállhatnék egy kicsit a Veneno keltette gondolataimmal. De most az egyszer úgy érzem, hogy nincs mit leírni, még jobban kifejteni, nyomatékosítani. A képek szolgálnak a leghitelesebb bizonyítékául annak a ténynek, mely szerint ez a gyártó az 1/64-es soraival immár nem csupán az e méret körüli autókat gyártók ellenfele, hanem lassan kezdi magához vonzani mindazokat a gyűjtőket, akiknek már kevés csak a bliszteres, ritkán nem factory erroros játékautó, vagy éppenséggel belefáradtak az 1:43-as méret drágulással együtt járó felhígulásába. Illetve 1:18-ban csakis a legnagyobb vágyaiknak enged(het)nek.
Talán megbocsájthatjuk a fekete utasteret. |
Toro, Toro!! |
Így kell ezt! Profi írás és képek. Top Gear Die Cast edition.
VálaszTörlés(Képernyőre vethetetlen, illetlen indulatszavak sorozata, elismerő jelleggel)!!!
VálaszTörlésMér hogy kellett volna írni egy indulatokat kiváltani akaró kocsiról? Ék alakja még állva is a sebességet, és dinamizmust sugallja? Vagy, a bika ismét öklelni készül? Ezért unalmas annyi kisautó blog.
VálaszTörlésMinden rendben?
Törlés