A minta: 1972 Lotus Europa Type 74 John Player Special |
1. Tomica Lotus Europa Special
A Japán Matchbox Európája 1977-ben kapott öntőszerszámot, s azóta kisebb nagyobb megszakításokkal gyártásban van. A meglévő példányom már a 2003-as formával, Kínában készült; 1/59-es méretével picit kisebb, mint a Matchbox modern-kori, 1/54-es Lotusa.Tomica Lotus Europa Special 1/59 |
Kialakítása némileg egyszerűbb a Mattel-féle autónál; a lámpák közül csak az első fényszórók kaptak tampózást (viszont azt tökéletesen kivitelezve), s hiányoznak az MB krómozott lökhárítói és tanksapkái, valamint jelzésértékű visszapillantói is.
A kerekek a Tomica szabvány regular szériájából valók - s bár a Matchbox központi anyás Cut Tri Spoke kerekei nagyon jól mutatnak, a japán járgány sem szégyenkezhet, kifejezetten életszerűek a regular kerekek a kis Lotuson. Nagy plusz, hogy a Special - mint ahogyan a legtöbb Tomica - nagyon finoman rugózik, miközben a Mattel verda - ahogyan a legtöbb MB - egyáltalán nem...
Az autó, az 1977-es kivitelhez hasonlóan aranyszínű alvázat (ez állítólag nagyon tud kopni, úgyhogy óvatosan tapizom csak a kicsikét) és fehér karosszériát kapott. Az aranybarna díszcsíkok szinte ékszerré varázsolják a kisautót, amivel legalábbis egálba hozza a gazdagabb kivitelű, de jóval egyszerűbben festett széria Matchboxhoz képest.
Matchbox Europa vs Tomica Europa |
A motorházfedél nyitható műanyag lapka, noha nem ildomos túlzottan feszegetni. A hátsó ablak alatt, hunyorogva ki lehet venni a motor jelképének odatett krómszínű "izét". Nem vagyok biztos benne, hogy ezt a ficsört kellett volna erőltetni, bár megértem, miért nem a valószínűtlen formájú ajtókat tették nyithatóvá a mérnökök. Mindenesetre a Go!Go!Tomica blog szerzőjének tapasztalata szerint a műanyag hosszútávon nem strapabíró...
Klassz kis játékautó a Tomica Europa, minden hibájával együtt egy szeretetreméltó gyűjtői darab, amelyik felvette a Matchbox által dobott kesztyűt, már régesrég.
2. Tomica Limited Lotus Europa Special
A Limited sorozat a Tomica normál öntőformáival készített autóinak szebben kivitelezett, bőségesebb tampózással és saját kerekekkel ellátott verziója. Olyasmi, mint a Matchbox Lesney szériája, bár ennek csomagolása jóval egyszerűbb. Szabványos, de a normál sorozatétól különböző Limited doboz és plasztik védőburkolat különbözteti meg első blikkre az autócskát egyszerűbb változatától.Tomica Limited Lotus Europa Special 1/59 |
Második blikkre nehéz elhinni, hogy alapvetően a regular széria javított modelljéről van szó, annyira finoman kidolgozott a Limited verzió. A Matchbox Lesney meg sem közelíti a Tomica fullos kivitelét:
Krómhatású ablak -és lámpakeretek, küszöbök és lökhárítók, kilincsek, valamint tanksapkák vannak a kis japánon. Mellettük a motorházfedél lyuggatott szellőzőrácsot kapott, s természetesen minden világítótest , valamint a hátsó Lotus felírat is tamponnyomással lett kiemelve. Az autó a regularéhoz hasonló díszcsíkokat kapott, ám ezúttal az 1972-es John Player Special modell fekete-arany színkombinációjával.
Regular és Limited Tomica Lotus Europa |
A kerekek is hűen követik a mintapéldányt, ráadásul valódi gumiköpenyt kaptak. A rugózása egy hangyányit keményebb az olcsó testvérénél, de ezzel is csak az élethűségre törekedtek.
Apróbb hibaként itt-ott (pl. a hátsó lökhárítónál) felfedezhetünk festési pontatlanságokat, de ezek hangyafülnyit sem számítanak...Hogy lehet-e ebben a méretarányban valami pontosabb?...
3. Kyosho Lotus Europa
Lehet bizony! 1/64-ben nincs jobb a Kyosho-nál, s ezt a parányi Europa is bizonyítja. Az autó a Tomica Limitedéhez hasonló JPS fekete-arany fényezést kapta, hasonlóan autentikus kerekekkel és díszítéssel.Kyosho Lotus Europa 1/64 |
A hasonlatosság itt véget is ér; a Kyosho tampózása hihetetlenül precíz, meg merem kockáztatni, hogy századmilliméterre pontosan van vezetve minden vonal, s mikroszkóppal a Lotus-emblémán valószínűleg Colin Chapman monogramja is kiolvasható lenne. Minden rendben van, ez az autó kapott parányi tükröket is, és bár nem nyitható a motorházfedél, az nem is hiányzik. Rugózása ugyan nincsen, viszont a felnik küllői hajszálpontos derékszöget zárnak be, míg a Tomicánál némi, töréssel kapcsolódnak. Igaz ez itt szándékos volt, lévén a Lotus felniken is van egy törés a hosszuk 40%-ánál, s a Tomica ezt a hatást adja vissza.
Tomica Limited és Kyosho: finom különbségek |
A Kyosho autóján a főbb lámpák (első fényszórók és hátsó index/féklámpa páros) külön műanyag elemből vannak, ami külön dícséretes. A három közül ő áll legközelebb a tökéleteshez - viszont ez szubjektíven nézve hátránya is. A Tomicához képest steril az autó érzete, nem olyan kellemes, kézbe fogható és gurítható játék, mint inkább nagyító alatt csodálható műalkotás.
A három autó közül személyes kedvencem a Tomica Limited Lotus Európája. Ránézve és kézbefogva hasonló érzést ad, mint amikor az eredeti autó motorját beröffentették a Vasúttörténeti park hangárjában, két éve: hátborzongást és mosolyoghatnékot. Regular testvére és a Kyosho műremeke inkább a háttérbe kívánkoznak, miközben a Matchbox új és régi Európája, valamint Corgi vetélytársa - melyek szintén "garázsomban" pihennek - szinte már csak statisztaszerepet tölthetnek be.
A három Európa Japánból |
S hogy a kis gépek még véletlenül se legyenek magányosak, még egy társsal bővült az Europa armada: az egykor szebb napokat látott, ütött-kopott sárga hongkongi Zylmex Europa nemsokára nagy-generálon (némi kromofágfürdőn, kerék -és festéscserén) esik át, hogy csatlakozzon testvéreihez.
Egy ragyogóan új, és egy elaggott Europa. Nemsokára újraépül a kis Zylmex. |
Valahogy sose tudtam kibékülni a teherautóplató-szerű farral. Pedig már régóta akarok venni a fiamnak egyet (nem is tudom, Hot Wheels vagy Matchbox, amit már látni egy jó ideje, és csak nem fogy el a boltokból :) ), de mindig volt más, érdekesebb, szebb autó.
VálaszTörlésEgy technikai kérdés a felújításokkal kapcsolatban: hogyan szeditek le az alvázat, hogy vissza is lehessen tenni?
VálaszTörlésKifúráskor célszerű a szegecs átmérőjével megegyező fúróval dolgozni, így nem lesz túl nagy a lyuk. Visszatenni csak ragasztva tudom egyelőre.
VálaszTörlésVannak más technikák is (ez nem túl kifinomult), úgy tudom van, aki lehajtogatja a szegecsfejet (hogyan csinálja, arról fogalmam sincs), s utána ugyanúgy finoman visszateszi, s szinte láthatatlan a dolog.
Lapos fejű fogóval finoman összenyomja, de ez csak bizonyos esetekben lehetséges, van amelyikhez nem férsz hozzá mert süllyesztve van a feje. Nagy Corgiknál meg nem lehet összenyomni olyan a szegecs. A fúrás a leghatékonyabb.
TörlésA MB-nak az ezüst belsőt sosem fogom megbocsátani, csak a Jaguar E-type-nak sikerült, abból is csak a sárgánál (rendszám+lámpák).
VálaszTörlésÉn próbálok arra átállni, hogy kis fúróval megfúrom a szegecs közepét, utána pedig csavarral rögzítem az alvázat. Persze a szegecs külső részét le kell szedni ebben az esetben is.
VálaszTörlésEz jó ötlet! Kipróbálom legközelebb - amúgy is van itt egy romos Corgi Datsun 240 Z :)
VálaszTörlésKöszi az ötleteket. Restaurálást ugyan nem tervezek, de van egy ősrégi, törött rugó miatt szétbombázott amerikai rendőrautó, azt lehet, hogy megcsavarozom :)
VálaszTörlés