Kyosho 1/64 BMW 3.5 CSL 1976 |
A Kyosho mifelénk elsősorban kiváló minőségű 1/18-as és kisebb mértékben 1/43-as modelljeiről ismert, pedig a japánok az 1/64-es méretarányban is ott vannak. Nem is akárhogy; ki merem jelenteni, ebben a kategóriában az ő autóik a legjobban kivitelezett, legminőségibb darabok - pedig nem akármilyen mezőnnyel kell számolni.
Hiszen az amerikai gyártók közül a Greenlight és az M2 már idehaza is nagy hírnévre tett szert kiváló autóival; a Johnny Lightning már határeset, közelebb áll a Matchbox-féle "játék" színvonalhoz, mint az előbbiek.
Japánban még nehezebb a Kyosho dolga, hiszen a Tomica Limited Vintage / Vintage Neo soraival, a CM's kiváló rallye autóival, a némileg egyszerűbb kivitelű, ám így is varázslatos Konami kisautókkal, a Tamiya precíz, ám ritka csodáival, a Targa / Taccar nyitható motorházú, szoborszerű modelljeivel és a japán tuning minden őrületét felvonultató Aoshima 1/64-eseivel kell versenyezzen.
A Kyoshónál, akárcsak a konkurens gyártóknál a többiekétől elkülönült modellsorban és a tökéletességre törekvő minőségben látják az utat. Eddig kiadott sorai közt megtaláljuk a Ferrarit (nem készre szerelt, hanem néhány mozdulattal összerakható makett formában) és a többi olaszt, az amerikai, angol és német autókat (BMW-sor, Mercedes és AMG sor), valamint a legutóbb kiadott katonai szériát is. S persze a japán különlegességek sem maradhatnak ki: komplett Skyline-sorok, Toyota, Honda, Mazda szépségek is jelentek meg már a cégtől.
A Kyosho különlegességei közé tartoznak még az évente kétszer, Shizuokában és Tokióban megtartott Hobby Show-kon bemutatott kisszériás autók, melyeket csak ott lehet megvásárolni - ezek értéke hamar a tízezer Ft-os magasságba repül, s még mindig 1/64-ről beszélünk! A másik gyönyörűség a már nem forgalmazott Beads széria, ami nagyjából a Matchbox Lesney sorának felel meg, tehát a normál autók még igényesebb, még részletesebb verzióit takarja, nem egy esetben külön szerszámozással gyártva.
Nem olcsó játék a Kyosho 1/64; az alap autók 500-800 jent kóstálnak, míg a Beadsek általában 700 jentől indultak - persze ez a kiskereskedelmi forgalomban már 500-1000 jenes indulóárat jelent az alap -és 700 - 1500 jent a Beads autókra. És ezek az árak a verzió keresettségétől és ritkaságától függően változnak. Nem negatív irányban...
Bár a Kyoshókat hivatalosan csak a szigetországban árulják, az ebay segítségével néhány éve már világszerte elkezdtek feltünedezni a cég 1/64-eseinek első fecskéi. Mellette Daboxtoys Hong Kongban már évek óta kínálja az európai és amerikai vevőknek az eddig elérhetetlen autókat.
Jómagam tavaly óta egy tiszteletreméltó japán ismerősöm révén jutok hozzájuk, aki némi szerény kezelési költségért továbbítja a kiválasztott autókat.
Szóval itt van ez a 3.5 CSL,amelyet a BMW, az M-részleg és az Alpina tuning istálló készített fel az 1975 / 76-os IMSA szériára, a tengerentúlon. Az alapokat az európai túraautó futamokon bizonyított 3.0 CSL, a legendás Batmobil adta, amelynek 3,2 literes, 205 lóerős soros hathengeresét a továbbfejlesztett, M49 jelű, 440 lovas 3,5 literes erőgépre cserélték.
Az 1975-ös évadban több győzelem ellenére sem tudott a túraautó kategória csúcsára jutni a négy épített 3.5 CSL egyike sem; a Porschék túl erősnek bizonyultak. Persze a sebringi 12 órás futamon azért csak leesett egy arany kupa a 25-ös rajtszámmal induló Brian Redman / Allan Moffat duónak. Télen azután tovább finomították a bajor mérnökök a szépséges szörnyeteget, így 1976-ra már komoly harci potenciállal álltak ki a versenyszínekben pompázó Batmobilok.
Az eredmény nem váratott sokat magára; az azévi daytonai 24 órást fölényesen nyerte a Peter Gregg / Brian Redman vezette 59-es autó, így a BMW 3.5 CSL elfoglalta az őt megillető helyet a versenyautók dicsőségfalán.
1975 BMW 3.5 CSL (Forrás) |
A Kyosho a fenti két autót, tehát a 25-ös és az 59-es járgányt formázta meg; közülük a sebringi győztesek kocsija került a birtokomba, ám nem a sebringi verzió - a versenyzők itt Redman és Peterson voltak, a kék csíkra nyomott nevek alapján.
A csomagolásából kivéve egy kártya hullik ki, melyen mindkét verzió képe és az adott autó rövid leírása látható. A sajátomat nyilvánvalóan elcserélték, hiszen a 25-ös verdához az 59-es kártyája és annak információi lettek mellékelve.
A gyűjtői kártya |
A BMW-t bliszert védi a dobozában a sérülésektől, s a szokásos arany feliratos talapzaton kapott helyet, melyről csillagcsavarhúzó segítségével lehet leszedni..
Előkerül a szépség; vajon miért lett egybeírva a 3.5CSL? |
A részletei lenyűgözőek; minden megtalálható rajta, ami az eredetin; az ablaktörlőtől kezdve a pilóta ablakhálóján át a tetőspojler, a dupla üzemanyagtöltő a hátsó spojler előtt, vagy éppen a jobbra kivezetett sidepipe kipufogók is a helyükön vannak. A parányi visszapillantók gyakorlatilag tizedmilliméterre pozícionáltak, s az 1 mm alatti átmérőjű BMW embléma is tisztán kivehető - szemben a Hot Wheels BMW-jével.
Külön világok: A Hot Wheels játék, a Kyosho gyűjtői modell |
Bár a lámpák nem különálló egységek, hanem egyszerű tamponnyomatok, mégsem hagynak kívánnivalót maguk után; az első lámpák keresztje élethű, hátul pedig külön ezüst betéten kaptak helyet a lámpatestek.
Az ablakok kristálytiszták, a részletes beltér kivehető rajtuk keresztül.
Az autó arányai, élei tökéletesek, egyetlen pici szerszámhibát, kipattanást találni a baloldalon - valószínűleg ezért a hibáért a javító szaki egy hétig állt a szégyenkörben a kínai gyárukban...
Ha szőrszálhasogató akarok lenni, akkor találhatok még hibákat; a BMW-vesék kerete túl vastag, bal oldalon a légbeömlő fekete felületére is boldogan rátampózták a kék-lila-piros sportcsíkot, s valószínűleg kezelési hiba miatt kicsit döcögősen gurul az autó.De őszintén, kit érdekel, mikor az összhatás ennyire meggyőző? Ha nem tudnám a méretét, nyugodtan egy közepes minőségű 1/43-asnak tippelném...
Sebring 1975, éjszakai pihenő |
Ha van a gyűjteményemben autó, amivel nem tudok betelni, akkor a Kyosho szinte tökéletes 1/64-es BMW 3.5 CSL-je az. Bár sokszor éri az a vád a Japánokat, hogy modelljeik lélektelenül precízek, személy szerint most már inkább az irigység, mint a valós hibaérzet hangját hallom ki ebből. A tökéletességre törekvés dicséretes mindenhol - ha annak elérése ily kézzelfogható közelségbe kerül, mint a Kyo paránya esetében, a tisztelet a legkevesebb, mit érezni lehet.
Ez tényleg gyönyörű. Soha nem vettem ilyen Kyoshót még, mert mindig féltem, hogy olyan kicsi lesz, mint a CM's Toyotáim, de a HW BMW-s közös képnek pont ezért örülök, látszik, hogy ez más 1:64, mint a CM's 1:64-e. Kéne.
VálaszTörlésAzért elég kicsi autók a Kyosho 1/64-esei. A Hot Wheels BMW 2002 mellette például kifejezetten nagynak hat - ezért is tettem be inkább az M3-ast a képre.
VálaszTörlésKicsi a CM's, de finom darab :) Ha be tudom szerválni az ő Lancia Deltájukat, készítek egy Kyosho vs. CM's összehasonlítást.