Talán ez az első olyan bejegyzésem, mely címadása során a legtöbb ötlet jutott eszembe. Ezeket természetesen nem sorolom fel most, bár egyet még a teszt előtt leírnék: "a jövő hírnökei". Hogy miért ismertettem ezt a kedves olvasóval? A teszt során kiderül.
Ma két olyan játékautóról lesz szó, melyek mindig is a kedvenceim közé tartoztak, ugyanakkor sosem emelkedtek ki ebből a díszes mezőnyből. Maga az eredeti autó sem nevezhető éppenséggel hatalmas tömegek kedvencének. El tudom képzelni, hogy Ferrari-replikaként nagyobb volt a vonzereje, mint "csupaszon", a Pontiac felirattal a fenekén. De valószínűleg pont ez a sikertelenség vésette be nevét és formáját autómániával megáldott elménkbe egy életre. A két gyártó a Matchbox és a Majorette. A konkrét típusváltozat pedig a Fiero GT.
Azt is mondhatnám, hogy ez a GT verzió egy MR2 akar lenni, a sima pedig egy X1/9. Nem rossz darab. Nekem tetszik. Ez is és a sima is. 1:1-ben el tudnám babusgatni az idők végezetéig, de sajnos túl sok, nála fontosabb van előtte. Nos, igen, a gyártónak ebben az időszakban már szembe kellett néznie azzal, hogy az egykor büszkén, a fellegekben repülő tűzmadarak immár felszállni is alig bírnak és sajnos egy, dicső skalpvadászatra alkalmas ifjú titán sincs a fészekben. A Fiero próbált volna az lenni, de mindnyájan tudjuk, hogy ez nem sikerült. A Matchbox és a Majorette mégis látott benne annyi fantáziát, hogy legalább a GT verziót elkészítse (ha már a simára rácsapott a Mattel).
Mintha nem is egy típus lenne. |
Elnézve a két autót igazán sokat nem lehet róluk mondani. A Matchbox a 8dot kerekekkel még a legrusnyább autók látványát is javítja, a tamponnyomások pedig további pluszokat adnak. Sok a túl egyszerű részlet. Pedig a Fiero nem az unalmas tucatautók kategóriájába tartozik. |
A Majorette esetében még szomorúbb a helyzet. Az alvázon lévő felirat szerint a méretarány 1/55, vagyis nagyobb a Matchboxnál. Na de nem ennyivel. Ezzel együtt jóval aránytalanabb is annál. Miután túltesszük magunkat azon, hogy ez a példány felzabálna még egy SIKU autót is méreteiből adódóan, további gondot okoz a tárolása is a szabványosnak vélt falra akasztható Matchbox gyűjtődobozban a kerekek miatt. Emlékeim szerint nekem is megfeküdte a gyomromat ez az autó. Túl nagy volt a doboz rekeszének, túl nagy volt a kis kedvenc Matchboxok és egyéb "normális méretű" játékautók mellé. Talán azért is van ennyire jó állapotban, mert sokat nem játszottam vele. "Nem értettem". Ez most is igaz. Még mindig nem értem. Úthenger-kerekek, butácska dekor, rengeteg műanyag, borzasztó utastér. Persze mégis kötelező darab volt annak idején, de ez az autó valójában nem más, mint a Majorette tömegesen elkövetett és jóváhagyott hibáinak eredménye. Se nem szép, se nem jó. Itt még több a baj. A mai Hot Wheels fantázia autók között talán lenne keresnivalója... Na jó. Ott azért ő lenne a király. |
Elnézve ezt a két autót nem sok jó jut eszembe amikor megjelennek mellettük pár villanás erejéig a két gyártó adott korban elkészített további autóinak képei.
Vicces, hogy a Majorette az egyszerű kidolgozottságot is minőségi szinten űzte. Nézzük csak meg mennyire pontos a fehér díszcsík és mennyire jó az illesztés. |
A Majorette-nél nem tudom mit nyomtak, amikor összehozták a Fiero GT-t. De erős cucc lehetett. |
Ha a megjelenésük idején lettem volna annyi idős, mint most, nem tudom nem-e úgy siránkoztam volna rajtuk, mint a hozzájuk hasonlóan szintén félvállról vett mai Matchbox és Majorette autókon teszem.
Arany felnik, egész jó tamponnyomások. Így kell menteni a menthetetlent? |
Ezzel együtt nem tudok úgy tekinteni rájuk, mint a maiakra. Megvan az a fajta báj még ebben a kettőben is, amit a maiakban nem igazán találok.
A Matchbox fenekében van egy kis kecsesség. Már-már szexi. A Majorette-nek viszont otromba, "konyhásnéni-valaga" van. |
Nem ezt érdemelte a Fiero GT. Nem ezt érdemelte a Pontiac... |
A Fiero a nyolcvanas évek tömör összefoglalója.
VálaszTörlésNagy hírverés, látványos, de alapjaiban pocsék kivitelezés és konstrukció, ami halk pukkanással válik az enyészet martalékává. Teljesen megértem a rajongásod :)
A Fiero nálam ugyan azt az utat járta be mint az életben is, nagy érdeklődés, MB verzió gyerekként megvéve, aztán ahogy jött, úgy halt meg bennem az egész. Nem úgy mint az MR-2, ami először pont ennek a fieronak az izzadságszagú zsugorverziójának tűnt nekem, egy japán origaminak, ami csak fel akar nőni a nagy amerikai autókhoz. (akkor még elhittem ha valaki ellopja a másik törzstől a kereket meg a tüzet az már utána csak gagyi másolat lehet) Azóta örök szerelemmé vált az MR-2, és fura gnómmá a Fiero. Ettől függetlenül biztos átszellemültem ülnék be egy gyári állapotban megmaradt Fieroba egy próbakör erejéig, talán még a garázsba is begurítanám ha adnák.
VálaszTörlés