2013. november 1., péntek

Gyermekjáték - Pioneer Toys

Szent Halloween ünnepe alkalmából akár a kedves Chucky babára való utalásként is lehetne értelmezni a bejegyzés címét. A helyzet azonban, hogy most tényleg egy játékautót vettem nagyító alá.

A modellgyűjtésben az a legjobb, hogy az ember szabadon kiélheti gyermeki vágyait, anélkül, hogy az emberek többsége totál hülyének nézné. Például senki nem kelt feltűnést azzal, hogy a Királyi Posta gagyikosarából kiemeljen egy párszáz forintos kisautót, aminek révén még a sárga csekkek kicsengetése keltette, hirtelen feltámad hiányérzet is csak félmosolyra húzza az ember száját.
A kívülállók nem is sejthetik, hogy a komoly felnőtt bizony saját magának vette a játékot. A modellgyűjtés szépsége, hogy a soknullás áron beszerzett autók mellett az alább bemutatandóhoz hasonló apróságok is értékelhető részévé válnak az ember magánbirodalmának.

A minta: Dodge Ram a 2002-es Craftsman bajnokságból (Forrás)

A NASCAR verseny-pickupokra hajazó kisautó alapjául valószínűleg a Dodga Ram egyik korábbi változata szolgált - persze nem licencelt autóról van szó, így az eredeti gyártója még véletlenül sem került említésre. Látványosan kínai - értsd: csiricsáré - dobozán a StreeMachine és ProEngine szavak üvöltenek korai kilencvenes évekbéli stílusban. A doboz aljáról kiderül, hogy az autócska gyártója a hongkongi székhelyű Pioneer Toys, amely a honlapja szerint már 1992 óta látja el a világ játékautókra vágyó gyermekeit nagyszerű termékeivel. (A bejegyzés élesítése előtt vettem észre, hogy ismét nem tudok újat mondani, mivel a Matchboxmemorieson porsche már megénekelte ezen gyártó egy másik autóját)

A doboz valószínűtlenül nagy a kb. 1/72-es autóhoz, viszont kialakítása meglepően kulturált: belül vákuumformázott tartóban kapott helyet a pickup, amely mögött ezüstszínű takarópapír rejti el a külső csomagolás festetlen textúráját.



A csomagolás a kilencvenes évek autóápoló termékeiét idézi
*
Közbevetés:
Modellfestékre vadászva a helyi illatszer -és kisautókereskedésben megtaláltam a Hot Wheels hasonló verdáját. Nos, őt otthagytam a kosarában:



*
A kisautó roppant egyszerű, látszik, hogy sem a részletek pontossága, sem a túlzott igényesség nem voltak szempont a tervezésekor. Kapott néhány téglatest alakú betétet a szerszámban, 'oszt csapatták. Kirívó hiba a hátsó légterelő kipattanása - ezt bizony sem a szerszámkarbantartóknak, sem a minőségellenőröknek nem lett volna szabad elengedniük!


Egyszerű kialakítás, kínai minőségbiztosítás

A hűtőmaszk azért felismerhetően Dodge-keresztet formáz és tulajdonképpen az arányok is rendben vannak. Az első lámpák a szélvédő műanyagjából készültek, az alváz fekete, a beltér vajszínű fröccsöntést kapott. Ez utóbbiban egész jól megformázott sportülések kaptak helyet - ami tulajdonképpen vicces, hiszen a versenyautóban nincs anyósülés -, közöttük a kardánbox és a műszerfal jelzésértékű formája is megvan. A kormány már csak egy tepsi, de a megvételkor még ennyire sem számítottam. Ami viszont érdekes, az a szélvédőbe ültetett két merevítőt, ami szintén az eredeti autóról származó ötlet.



Nem tökéletes ezek megvalósítása sem, mivel az egyik nincs a helyére pattintva, s nem is lehet ezt megtenni.
Már csak azért sem kínoztam sokat, mert nagyon gyenge műanyagnak érződött az ujjaim közt. Ugyanez az alul méretezettség jellemzi a karosszériát, melynek pihekönnyű súlya vékony falvastagságot és gyenge gyerekláb-tűrőképességet sejtet.



A kerekek a régi Majorette, vagy a verseny-Tomica kerekekre hajaznak, s tulajdonképpen jól illenek az autóhoz.
A festés is eltalálta az amerikai teherautó-versenyek látványos stílusát: a piros alapszínen cikázó sárga és fekete vonalak, rajtszámok és feliratok hihetővé teszik a stílust. Ráadásul a tamponnyomások  legalábbis elérik a Hot Wheels szintjét, amit nem is kommentálnék, kire nézve hízelgő, s kire nem. 



Akárhogy is, a kowlooni illetőségű cég kisautója beparkolt a gyűjteménybe, s bár valószínűleg nem sok testvére fog hozzám kerülni, jó volt a postai sorbanállás felvidítására, akárcsak a töklámpások és Mindenszentek estéinek színesítésére.

2013. október 22., kedd

Finom őszi Leók

Az Y-generáció gyermekkorának egyik jellegzetes szereplője a Leo jégkrém volt. Az oroszlános, pálcikás csoki-vanília finomságok ma már ugyanúgy a retro életérzéshez tartoznak, mint az akkoriban még virágkorukat élő lépcsős hátú, avagy háromdobozos karosszériák.

Az utóbbiak az ötvenes évek közepének szülöttei, amikor Pininfarina megalkotta a Florida II karosszériát a Lancia számára. Az I-es verzió felejtős dizájntúltengés, viszont a kettes változat meghatározta a következő évtizedek formatervezését. A karosszériát az akkoriban elterjedt pontonformát tovább sarkosítva három határozottan különálló dobozra osztotta: az első kis dobozban kapott helyet a motor, a középső dobozban volt az utastér és a hátsó, megintcsak kisebb dobozban a csomagok. Pofonegyszerű elv, sok-sok lehetőség a formatervezőknek.

Klasszikusok együtt: a Leo jégkrém és az első 3-box dizájn, a Florida II Pininfarinától
A stílus fénykora a hatvanas évek végére esik, amely a személyes kedvenc időszakom is az autók világában.
Ebből a korszakból a személyes kedvenceim a mai formavilágának alapjait lerakó BMW 1500 - 2002 sorozat, a lenyűgöző Alfa Giulia GT és természetesen a Nissan Skyline KPGC10 GT-R, amelynek japán beceneve, a Hakosuka is a formájára utal; a "hako" szó dobozt jelent, míg a "suka" a Skyline nevének japános átirata - Sukairain - első két karakterére utal.
Ezt az időszakot is megcélozta az olasz Leo Models is, amely nem önálló néven gyártja 1/24-es autóit, hanem megrendelőknek bedolgozva. Így a mostani anyag is két különböző sorozatban piacra dobott autót mutat be.

Két márkanév, ugyanaz a gyártó. Balra a Whitebox BMW 1600 ti, jobbra a Special C Alfa Giulia GTA a Leo Modelstől
A Giulia az egyszerű bliszterbe csomagolt, újságmellékletként árult Special-C sorozatban jelent meg. Azt nem tudtam kideríteni, ez vajon a Centenary Collection, vagy a Quattroruote Collection kiadványai sorába tartozott - a Leo Models olaszos lazasággal kezeli adatbázisát is.

Tágra nyílt szemű olasz és sorjás német
Akárhogy is, a bliszterből kibontva, rögtön eleresztettem egy cazzót - ugyanis az egyébként kiváló minőségű talapzatához a korábban már szétszedett BMW kereszthornyos - vagyis csillagfejes - csavarjai helyett az Ixo háromágú csavarjai tartották a helyén a vörös autót. Úgyhogy ismét néhány hét türelmi idő következett, míg az autó a talapzatán nyugodott. Azután megérkezett a Modellcarworldtől az egy eurós csavarhúzó, amellyel némi méretigazítás után - a csavarhúzó természetesen nagyobb volt a kelleténél - végre szabadon engedhettem a vörös szépséget.

Szikrázó sziluettek - ugyanaz az alapforma nagyon különböző megvalósítással
Természetesen ezt meg kellett ünnepelni, így elvittem a Whitebox sorozatában vásárolt narancssárga BMW-ve egy közös fotózásra. A BMW egy fokkal igényesebb csomagolást, a márka ismert ezüst / fehér / fekete papírdobozát kapta meg. A könnyen leszerelhető csillagcsavaros felfogatás oldása után az autón a megjegyzett és megjegyzendő Leo Models név volt.

A két autó másfélszeres árkülönbsége ellenére - a Whitebox "javára" - jelentős minőségi különbség nincs köztük. A BMW "valódi" kilincseket és visszapillantót kapott, míg az Alfán a kilincseket csak festés jelképezi. A visszapillantók  az 1:1-es Giulián sem voltak alapfelszereltség, a Leo által megformált könnyített versenykivitelnél pedig csak haszontalan teher lettek volna. Akárcsak a lökhárítók, melyeket le is spóroltak az autóról.

Hátulról még drámaibb a különbség
Mindkét járgány nagyon részletesen kidolgozott méretarányához és árkategóriájához képest; még a hűtőmaszk rácsozatának száma és osztása is pontosan stimmel az autók orrán. Mindezek a lámpák krómkeretével egyértelműen a modellautók közé pozicionálják a Leo két 1/24-esét. Az összképen kicsit rontják az Alfa indexlámpájának kicsit csálé beillesztése és a BMW karosszériáján körbefutó, tamponnyomott díszcsík parány, pontszerű hibái, melyek alól kivillan a karosszéria narancssárgája. Hasonló hibát találni az Alfa ablakkeretein is.

A motortér viszonylag egyszerű, de működő részlet - a BMW motorháztetőjét előrebillentve el lehet hinni, hogy valódi szív morog alatta. A csomagtér már kevéssé sikerült, ott csak fényes fekete műanyagot találtam.


Bevallom, az Alfának nem tudtam kinyitni a motorterét; annyira szorosan illeszkedik, hogy semmilyen módon nem tudtam kibillenteni. A gyönyörű vörös festést nem akarom megsérteni, így további ötletig rejtve marad a quadrifoglio verde csodás erőműve. A csomagteret viszont ragyogóan megoldották olasz barátaink: a pirosra festett, de határozottan fémhatású padlóba süllyesztett pótkerék igazi ínyencfalat, akár a belga csokireszelék a legfinomabb capuccino habján.

Puritán germán

Acéltrikóban izzadó olasz
A belsőtér mindkét autónál meglehetősen puritán; a műszerek mind a helyükön vannak, a formák stimmelnek, de aprólékos festésre, textúrákra senki ne számítson. A BMW padlóból kidudorodó pedáljai és nagyon műanyag székei eléggé hervasztóak, míg a jóval olcsóbb Alfa fakormánya, pedáljai és szövethatású ülése minőségibb érzetet adnak.


A belsőtér nem túlbonyolított
Furamód az olcsóbb Alfán kevesebb hibát találtam, mint az "elit" BMW-n. Mind a karosszéria, mind a belsőtér szebb összképet mutat, a meglehetősen elnagyolt belsőtér és csomagtér, valamint az öntési - pl. a hűtőmaszk sorjája - és festési hibák rontják az egyébként kellemes autó szubjektív megítélését. Számomra a vörös Alfa lett a két doboz közül a győztes.

Szóval mit hozott ki egy közepes, régi Minichamps 1/43 áráért két 1/24-es autóból a Leo Models? Szeretni és gyűjteni való verdákat, sok-sok kompromisszummal. Ilyen kompromisszum még a Welly Audinál már említett sínautó jelleg; sajnos a Leók sem kormányozhatók. Kiváló és részletes karosszériákat, jó minőségű festést, helyenként elnagyolt, esetenként a gagyiság határát súroló részletekkel. Hasonlóan a névrokon jégkrémekhez, nem tökéletesek, s a megformált autókkal együtt kissé anakronisztikusak - vagy nevezzük szebben: retrósak. Az 1/24-es kategóriát nem ők fogják megváltani - de jó eséllyel ők fogják megszerettetni a modellgyűjtőkkel a makettezők különös méretarányát, előkészítve a terepet a valódi nagy durranásokra. Amelyek közül egy példányt nemsokára a blog ablakában is bemutatunk.


2013. szeptember 29., vasárnap

Fekete szépség: Welly Audi R8

Az 1/24-es méretarány meglehetősen perifériára szorult a modellgyűjtők közt. Míg a háromincsesek, az 1/43-asok és az 1/18-asok gyűjtői látványosan képviseltetik magukat a szcénában, addig ez a fura kategória csak hébe-hóba bukkan fel.
A méretarány persze jelen van az autó-makettépítők közt, akikre valami furcsa, mocsárból előbújt félszerzetként tekint a gyűjtők jelentős része, s akiknél ez az alapvető kategória. A modellek közt azonban inkább csak játékok, mint valódi, gyűjtői autók az 1/24-esek. A Maisto, vagy a Jada autóihoz legalábbis kell némi jóindulat, vagy az autó iránti rajongás, hogy modellnek lássuk őket.

















Legutóbbi beszerzésem is a játék / modell határsávban mozog; ára és néhány részlete még inkább homokozóbanditának predesztinálja. A kialakítása és a gyűjtőre - jelen esetben rám - gyakorolt hatása viszont már a polcokra helyezendő darabbá teszi a Welly Audi R8-asát.

A Welly érdekes gyártó; néhány éve kezdi levetkezni a "Kínai gagyi" arculatot és kezd felnőni a gyűjtendő autókhoz. A fordulat számomra 2011 / 2012 fordulóján következett be, amikor megteltek a nagyáruházak hordószerű tartói a cég 1/64-eseivel. Olyan háromincsesekkel, melyek már bőven Matchbox pusztító minőséggel kínálták magukat bliszerükből.

















A mostani cikk alanya is úgy lógott ki a Maistók közül, mint a Neuhaus praliné a Milka csokik sorából. A látványos neonzöld / ezüst dobozú Nex széria a nevén kívül azonban másban nem tér el a jóval borongósabb sötétkék csomagolású Wellyktől.

A Welly Nex széria doboza -a saját példányról még nem tudtam értékelhető képet lőni (Forrás)












A mattfekete szín és a karbontextúra már önmagában megkapó. Még jobban esik a sötét felnik alatti hűtött féktárcsa, aminek jelenléte már nem ennyire egyértelmű ebben a kategóriában.

A lámpák jól illeszkednek elől és hátul - legalábbis, amíg nem megyünk 30 centiméternél közelebb a kisautóhoz. Onnan már látszanak a hézagok és a kisebb illesztési pontatlanságok. Viszont az első fényszórók LED-sora nagyon látványos!




Különösen tetszetős az egyébként egyszerű ajtózsanérok diszkrét, szinte láthatatlan megoldása. Az illesztési hézagok is jobbak a vételártól elvárhatónak; viszont az már most érezhető, hogy míg a vezető oldali ajtó szorosan illeszkedik - nehezebben nyitható -, addig az utasoldali nemsokára már lógni, vagyis kottyanni fog a helyén. A motorháztető viszont valószínűtlenül szépen illeszkedik, talán az autó legvonzóbb része.



































Alatta egy nagyon szépen kivitelezett motortér lapul; kidolgozottsága vetekszik az előző anyagban bemutatott Anson BMW-ével.

A belsőtér újabb pozitívum; a műszerfal kialakítása, részletezése példaértékű, a matricák / festések (órák, krómkeret, GPS) igen élethűek. Akárcsak az ülések, melyek formája szinte vonzotta a bőrt kereső érintést.
Mindezek mellett furán hat, hogy a pedálok csak jelképes formát kaptak.

















Ez a kettősség jellemző az autóra: látszik a törekvés, hogy megfeleljen a gyűjtők magasabb igényeinek, de néhány ponton a költségvetés megakadályozta a valódi áttörést.

Számomra a legfájóbb hiány az első kerekek kormányozhatósága volt; így az Audi legfeljebb sínautóként szolgálhat.

















A konklúzió: jó úton halad a Welly, hogy a neves modellautó gyártók közé kerüljön; Matchbox kategóriájú kisautói már utolérték, sőt, esetenként le is hagyták a példaképet. 1/18-ban a GTA szériája már a Minichampsszel versenyzik, az 1/24-es méretarányt pedig a Nex-sor támadja meg. Azt hiszem a Welly nevét érdemes felvésnünk a kívánságlistánkra.

2013. szeptember 14., szombat

Hűvös német - 1/18 Anson BMW 635 CSi

Jól megérdemelt nyári vakációnk után őszies hangulattal és egy klasszikus német verdával térünk vissza.

Hűvös, bár kissé tengerimalacosan pisze tekintet: Ja, bitte?

















A BMW E24-es, hétköznapi nevén: 6-os szériája 1976-ban váltotta fel kedvenc bajoromat, az E9-es CS / CSL szériát. A nagy kupéval először a Simlis és a szende - lánykori nevén: Moonlighting - sorozatban találkoztam, ahol a még hajban dús Bruce Willis magánnyomozóként vívta harcát a rosszfiúkkal és a nyomozóiroda szőke tulajdonosával.
Emlékeztetőül, a legendás főcím:


A nem túl nehézsúlyú sorozatból tulajdonképpen csak két dolog maradt meg.
1. Az ezüst BMW 633 CSi - mások szerint 635 CSi.
2. Tinédzserként, feldúlt hormonháztartással bizony nagyon megshepárdoztam volna a szőke Cybillt a lenti BMW ülésein :)
Sok év után újra látva a hölgyet, egyet kell értenem ifjonti önmagammal. Most pedig, a cikk alanyára rátérvén, egy filmrészlet az autóról. Vigyázat, megrázó képsorok következnek!




Bár a BMW 635 CSi sosem volt a modellgyűjtői szenvedélyem fókuszában, időnként azért felszínre került. Először a Kyosho remek 1/64-esei révén kerültem kapcsolatba vele; a következő tervem pedig egy 1/24-es kit beszerzése lett volna. Ám ekkor a sors közbeszólt, és felkínált egy 1/18-as kén Anson modellt; ez ugyan nem a filmbéli ezüst, hanem az autón igencsak jól mutató sötétkék színű volt. Amit pedig a sors felkínál, el kell fogadni, így a kék cápa most már az én gyűjteményemben úszkál.

Bevallom, nagyon örültem a hétvégi esős időnek; ehhez az autóhoz nem illik a koraőszi napsütés. Nem, a nagy bímernek felhős ég és az eső áll jól.

















Az Anson modellekkel egy 2002-es révén ismerkedtem meg, amit hamar megkedveltem. Robusztus, erős felépítésű, súlyos modellek, itt-ott mai szemmel nézve meglehetősen egyszerű részletekkel - a 2002-esemnek nehezen tudom csak megbocsájtani a szerszámzárási sorjás, viszont az összetett szó "cső"-részére utaló formát teljesen nélkülöző kipufogót - de kellemes összképpel bírnak.

































A 635-ös is nagyon egyben van; a fényezése gyönyörű, nem látható rajta a cég más modelljeinél többször emlegetett narancsbőr. Igaz némi hullámosságot észrevettem rajta, de azt hiszem ez nem ritka a modernebb és drágább modelleknél sem.
A karosszéria részletesen kidolgozott, különösen tetszenek az ablaktörlő spricnijei és az üzemanyagtöltő ajtajának ujjbeakasztó füle. Másik kedvenc részletem a középen kivezetett dupla kipufogó; szerencsére itt nagyjából megfelelő formája van (bár a külső és belső átmérők koncentricitása hibádzik vagy 0,5 mm-t), de a cső belsejébe még hiányzik két fekete petty, hogy hihető legyen.
A fényszórók közepén látható fekete pontok - gondolom a műanyag elem felfogatását és magát a foncsort szimbolizáló rész ez - kissé furán hatnak, emellett a maszk jobb oldali veséje is el van csúszva picit. De ezeket inkább a makró veszi észre, mint az elfogult szem.






















Mivel nem egy mai high end modellről beszélünk, nem veszem zokon az egyszerű, nagyon műanyag belsőteret és a karos ajtónyitást. Már csak azért sem, mert az illesztési hézagok még most sem tűnnek rossznak.

A motortér rendben van - bár ettől a látványtól nem lesz epilepsziás rohamunk

















A motortér pont elfogadható alapnak, a motor felismerhető, a formák azonban inkább jelképesek, mint meggyőzőek. Valamikor még nem számított, hogy milyen színű kábelek tekerednek a motorban. elég volt egy motor-szerű műanyag tömb is. A legmegkapóbb részlet a gólyalábak csatlakozási pontja.
A belsőteret fentebb már emlegettem, nem a legszínesebb-szagosabb dolog, amit valaha láttam. A kormányon BMW-matrica, s szintén ragasztva van a műszeregység is. Ez is inkább Bburagót idéző megoldás - viszont korának mércéjével mérve az is kiváló volt.

































A csomagtartó, bár nyitható, még az eddigieknél is kevesebb izgalommal csábít - se szőnyeg, se pótkerék, csak a mindent átható germán szürkeség. Viszont az ajtaja, akárcsak a motorházé, vagy rendes ajtók, finoman, de határozottan nyílik és csukódik.

Szóval itt van ez a klasszikussá nemesült kupét megformázó, maga is inkább már klasszikus, mint modern modellautó. A képeit elnézve újra félmosolyra húz a szám - nincs fellángolás, csak a német elegancia egyik példányának birtoklása feletti öröm. Egy hűvös szeptemberi napon ez is elegendő.


2013. augusztus 18., vasárnap

A ragyogás örök - Kyosho 1/64 Alfa Romeo 75 Twin Spark teszt


Az Alfa Romeo 75-ös típusához mindig is vonzódtam. Igazán nagy kedvencként sosem tekintettem ugyanakkor rá. Pedig jelen volt gyűjteményemben 1/24-es Bburagoként, 1:43-as Progetto K verzióban is, továbbá 1:1-es méretben majdnem egy 75-ös lett az első autóm. Pontosan nem tudom hogyan kerültem abba a helyzetbe, hogy immár nem csupán egy terv a sok olasz "csodavas" közül, hanem egészen kiemelkedő helyet foglal el a kedvenceim között. Ráadásul azok a 75-ösök, amelyek 2012 decembere óta kerültek a gyűjteményembe egészen biztosan nem kerülnek ki onnan szemben a fentebb felsoroltakkal. Tán azért sem, mert végre sikerült a 75-ösnek hosszú, fáradhatatlan küzdelem árán a szívem legmélyébe férkőznie. Ehhez nem kellett más, mint egy-két igazán izgalmas modell megszerzése. Olyanoké, amelyek az eddigieknél még jobban megragadták az igazi autó jellemvonásait. 
Ma az egyik ilyen modellről lesz szó. 

Kyosho 1/64 Alfa Romeo 75 Twin Spark

Ezzel az Alfával kihozták a tervezők a 80-as évek általános stílusirányzatából a legtöbbet. A Kyosho pedig megértette, megragadta és 1/64-es méretarányú tökéletes kincsesládikót készített belőle. 
A Kyoshonál megtanulhattuk már, hogy a külcsín korántsem nagyobb a belbecsnél. Az ízléses, kifinomult csomagolás láttán is el lehet rugaszkodni a felhők közé, és akkor még csak ezután jön a java. Eljátszadozva a gondolattal ha a Kyosho étterem lenne, akkor az 1/64-es apróságának csomagolása az exkluzív előétel, melyhez foghatót másutt nem nagyon találunk. A főétel pedig valósággal bűnbe visz és akármi történjék is, rászoktat arra, hogy minden nap ebben a bizonyos étteremben étkezzünk. 
Kartondoboz + bliszter + gyűjtői kártya + talapzat + kincs a talapzaton = Kyosho 1/64

Ezek után nem vitás, hogy az egyik legjobb "duetto" keletkezett, hiszen az egyik oldalon ott van a varázslatos 75-ös, a múzsa, a démoni szerető, akinek egy csalfa mosolyáért is egy csapásra hátat fordítanánk eddigi életünknek. A másik oldalon pedig a gyűjtőkkel körülbelül egy szinten mozgó, autóimádó japán mérnökistenek.

A démoni szerető félhomályban
Ha az első és a hátsó lámpatesteket nézem, akkor helyből az 1/43-as méretben keresek neki ellenfelet, ugyanúgy, mint a kerekek és az utastér esetében.
Az utánozhatatlan 75-ös arc...

A feliratok, emblémák egy hajszállal bizonytalanabbak az eddig kiadott 1/64-es Kyoshok jó részénél, de még így is megszorongatják a vetélytársakéit.

...és a talán még egyedibb fenék (bizonytalanság a feliratoknál...)
A kipufogó vég megoldása kissé fáj, mivel ennél jobbat korábban már láttunk a Kyosho részéről. Nem lenne szükség itt nagy részletezésre, csupán egy aprócska bemélyedés kellene, amely valamelyest jelezné a kipufogó cső végének "lyukas" mivoltát.
A fekete díszcsík és ablakkeretek, valamint a kifestett kilincsek további tapsot érdemelnek. Nagyon él ez az 1/64-es!

A Kyosho 1/64-es szépségei sokszor elfeledtetik velünk
a többi méretarány gyöngyszemeit.
Érdemes egy pillantást az autó hasára is vetni. A részletes alvázat nem szegecsek, hanem csavarok tartják egyben a karosszériával. 
Egészen kidolgozott a kocka hasa.

Kedvem lenne az utasteret kifesteni, és minden olyan extrával teletenni, amit eddig még csak a nagyobb méretek egy-két szereplője kapott. Ugyanakkor mégis megálljt kell parancsolnom magamnak, hiszen ez az egység még így - feketén - is majd' megszólal. Ahhoz túl részletgazdag és precíz, hogy bármin is változtassak, mert tartanék attól, hogy az eredeti állapotukban remek részletek hatásain tompítanék. (És igen, a jellegzetes kézifékkar is ott van!!)

Kifessem? Ne fessem? 

Ha pedig ez sem lenne elég ahhoz, hogy mosolyogva hátradőljünk és a mámortól bódultan nyögjük a "megérte, megérte" - című gyűjtői himnuszunkat, akkor vessünk egy pillantást nagyító alatt is néhány egységre. 
A szélvédőnél lévő szellőző rács és az ablaktörlők zseniálisak. A rácsozásnak mélysége van, ráadásul olyan precíz a mintázat, mint egy 1/43-as Minichampsén. (Őszintén megmondom nem is tudom melyik gyártónak nagyobb dicséret az utóbbi mondatom...)



Zseniális részlet. Szabad szemmel nézve
lazán el lehet siklani felette.
A többszöri, hosszas nézegetés után mindig kételyekkel csavarozom vissza talapzatára a 75-öst. Már csak amiatt is, mert tudom, hogy pár napon belül ismét következik az autó privát kiállítóterméből történő kirángatása, a rögzítés feloldása, majd a közelről történő nézegetése. Netán néhány fénykép is elkészül a pillanat megragadása érdekében (ugyanabból a szögből sokadszor...mert sosem elég...). 
Majd következik az újbóli óvatos visszacsavarozás, ujjlenyomatok eltüntetése, és a biztonságos bliszteres burába helyezés. 
Meghitt pillanat.
Egy-egy kis meghitt bűvölet között megannyi veszélyes manőver, mely során értékünk megsérülhet. (Mintha két nemi aktus között bekötött szemmel, görkorcsolyán gurulnánk a hálószobába, vagy oda, ahol...)

"Piroslámpás" élmény I.

"Piroslámpás" élmény II.

Már csak az a kérdés, hogy a Kyosho miért adta ki 4 színben az eddig megszokott "egy típus - 3 szín" helyett. Netán azért, mert ők sem tudták melyiket hagyják ki a sorból? 
Ha ki kellene választanom a nekem legjobban tetszőt, akkor nehéz lenne döntenem.
Neki talán a piros...

A fekete szín a legrosszabb választás minden autónál, hiszen roppant mód elmossa az autók vonalait. Viszont akit igazán érdekel az adott darab, az úgyis közelről szemléli. Nevezhetnénk a legszemérmesebb színnek is. Általa nem mindenki kapja meg az autó varázsát. Csak az, akit valóban érdekel is. "Kellek neked? Igazán kellek? Akkor ne csak messziről bámulj, hanem engedj közelebb magadhoz és akkor kibontakozom neked." Mindenesetre a fényes étcsokoládéban (fényezés) is ott vannak a szabályos trüffeldarabok (kilincs, díszcsík). 


A fekete közelről üt nagyot (ebben hasonlítunk).
A fehér tán e négyesből a legegzotikusabb szín. Ugyanakkor érdekesen mutat a 75-ös ebben a köntösben. Itt akar leginkább dívának látszani, nevezhetnénk ezért kissé ellentmondásosnak is. 

Szomorúnak tűnik, pedig csak "játszik".
A piros szín "ellövése" gyakorlatilag kötelező minden olasz autón, így ez végképp nem maradhatott ki. Bár itt is jól észrevehető, hogy a fényezés túl vastag. 
Amore rosso. 


Az ezüst színt én sosem tartottam a kedvenceim között. Vagyis inkább azt mondanám, hogy nagyon nem mindegy milyen autó kapja meg ezt a "ruhát". A német autók közül bármelyiknek jól áll például, de egy olaszon inkább a grafitot tudom elképzelni ehelyett. Ezzel szemben a modellek tekintetében rendkívül hasznos az ezüst, mivel például ezen az Alfán is ez a szín adja a legjobban vissza a karosszéria finom vonalait. Ezzel a legélethűbb ez a modell.

Az ezüst emeli ki a legjobban a 75-ös formavilágát.
A Kyosho nagyot alkotott ezzel az Alfával. Önmagához és másokhoz képest is sikerült fejlődnie. Ha a feliratok és a kipufogó az eddig megszokott színvonalúak lennének, akkor kikiáltanám az eddigi legjobb 1/64-es Kyosho modellnek. 
Napfelkelte egy kis ezüst esővel.
Így viszont szépen beparkol az első helyre a többi szépség mellé. A kidolgozottság csillagos ötös, viszont az előző sorozatok autói által már-már megszokottnak nevezhető remek feliratozások, márkajelzések gyengébb minősége a 75-ösökön szembeötlő. 
Táncol a napfény az Alfa fenekén. Jó neki.
Az örökzöld 75-ös tovább ragyog immár a Kyosho kiadásában is. Mi, gyűjtők pedig egyszerre ünnepelhetjük e szögletes, ámde szenvedéllyel csordultig teli autócsodát, a múzsát, a démoni szeretőt és mindazokat, akiknek sikerült minden ragyogásából a legtöbbet belecsepegtetniük a féltenyérnyi méretarányba.
Újabb mesterművek Japánból, szeretettel.