2012. július 21., szombat

Átalakítás: Matchbox IMSA Mazda RX-7

Ahogyan korábban említettem, nagyon kedvelem pályaautókat, különösen az oldschool Silhouette járgányokat. Hasonló favoritok a klasszikus észak-amerikai IMSA szériában résztvevők, melyek közül nagy-nagy kedvencem a Mazda RX-7-es brutálszéles kivitele.

Testvérek egymás közt: hátul saját IMSÁ-m és a Tommitól kapott, felújított járgány













 A Mazda RX-7 1979-ben mutatkozott be a GTU osztályban, ahol teljes gyári csapattal álltak ki a japánok. Pilótáik Yoshimi Katayama, Yojiro Terada, Takahashi Yorino, Walt Bohren, Jim Downing és Roger Mandeville voltak. A japán hármas a kategória első, míg az amerikai trió a második helyét szerezte meg - ezzel elindítva az RX-7 diadalmenetét a tengerentúli bajnokságban. A kétliteres (vagyis kétszer egyliteres rotorú ) Wankel-motoros kupé hamar zárójelbe tette az addigi japán nagymenőt, Bob Sharp Datsun 260 Z-jét.

A minta: Mazda RX-7 IMSA GTU versenyautó (Forrás)














A sikerekre és az RX-7-es azt követő egyre nagyobb népszerűségére válaszul a Matchbox egy létező versenyautó cameóját készítette el, amikor 1983-ban piacra dobta MB-07 számmal saját kék-fehér Mazda IMSA RX-7-esét.
Saját RX-7 bűvöletem kielégítése sokáig háttérben maradt - bár megvolt az IMSA verzió, melyet ajándékba kaptam Bettitől, saját gyermekkori készletéből, nagyon hiányoztak a tökéletes állapotú példányok. Szép lassan azért összejött a Tomica Limited S és Dandy verziója (ők 1/43-as méretarányúak és külön anyagot érdemelnek), valamint nemrégiben a Limited kivitelű zöld-fehér versenyautó, amelyet azóta is csodálkozva forgatok kezeim közt (szintén külön poszt anyaga lesz).















Az inspirációt adó 1/24-es IMAI kit - halványan még látszik a zöld alapszín

















Az igazi motivációt azonban egy japánból vett 1/24-es IMAI makett jelentette, amely az olyannyira szeretett szélesített verziót formázta meg. A hozzá javasolt színkombináció (zöld alapon, fekete lökhárítókkal és díszlécekkel) a saját elképzeléseimet erősítette meg. Csakhogy mielőtt nekiestem volna ennek a ritka és értékes kitnek, valahogy ki kellett próbálnom, hogyan fog festeni ez a színkombináció élesben. Tommi sietett segítségemre, aki jó dílerként hamar figyelmembe ajánlotta a maga finoman fogalmazva is meglehetősen kopott Matchboxát, amelyet nem sajnáltam szétkapni.
A kromofág eltüntette a számomra kevéssé tetszetős kék-fehér-piros festés maradékait is, s már akkor is elégedetten csettintettem. Nagyon szép formájú a kis verda! Az alváza is megér egy misét; ilyen részletes kidolgozást lenne jó látni minden kisautón. S persze az a részlet is látható, ami azóta sajnos eltűnt minden Matchbox és Hot Wheels járgányból: a rugózást biztosító fémlemez.

Tomica san és Tommi Savannája, felújítás előtt































De hiányzik ez a minőség, s ezek a részletek...


















Fenemód jól mutat festék nélkül!
















Természetesen a Revell zöld festékét használtam fel, amelynek már a kupakszíne is megtetszett, az autóra festve pedig komoly vigyoroghatnékom támadt - megvolt a tökéletes fényezés!
A zöld alap mellé selyemfényű feketével festettem le a lökhárítókat - teljes vastagságban, nem csak az eredeti standard szerint az oldalukat - a hátsó spojlert, a kilincseket és finom vonásokkal a Mazda feliratokat.
Az indexeket sem hagyhattam ki, ezért ezüst alapszínre átlátszó narancs festékpöttyöket cseppentettem az irőányjelzők üregeibe. Ez a részlet elég hatásos lett - persze csak teljesen elfogult magánvéleményem szerint :)

Itt még az eredeti kerekekkel - nem az igazi













Maga az autó viszonylag hamar elkészült, egyedül a kerekekkel nem voltam kibékülve. Bár az eredeti tervem az volt, meghagyom és feketére festem a hordókat, nem hagyott nyugodni a gondolat, hogy egy menő szettel feldobom még a Mazdát.
Ezért feláldoztam a más célokra tartogatott ötküllős, festetlen küllőjű J5 HW felnikészletet. Persze a Matchboxéhoz képest szűk nyomtávú kerekekből abroncsonként vagy 3-3 mm-t le kellett reszelni a távtartó műanyagokból de ez csupán néhány perc meló - s a végeredmény magáért beszél!






































Mindjárt másként mutat






















Még messze nem tökéletes a saját IMSA RX-7 Street Racerem - többek közt a hátsó kürtők festését is javítani kell és persze a díszlécek festése is meginogott itt-ott, a maszkolás ellenére is - de ez az eddigi felújításaim közül őreá vagyok a legbüszkébb. Összehasonlítva a Tomica Mazdájával, egyértelmű, hogy a Matchbox remek alapja az igényes kisautóknak - amit nagyon el tudtak és sajnos mostanság még vjobban el tudnak rontani a kevéssé harmonikus, vagy éppen totálisan ízlésficamos fényezéssel és tampózással.

Tesóval: a háttérben egy magyar Metal Playmobil RX-7




















Másik testvére: Tomica Limited Mazda RX-7 Savanna GT

















A kis Mazda felújításával a hátam mögött, immár magabiztosan állok neki IMAI gyártmányú nagy testvérének összerakásához. Már csak a hasonló nevű tervező (Jun Imai) által kreált vadiúj Hot Wheels RX-7-est kellene beszerválni, hogy teljessé váljon a Wankelmotoros ékformájú versenygépek kollekciója...

2 megjegyzés:

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.